Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musik studio


DC

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag tänkte kolla om det finns nån här som använder datorn för att spela in musik åtminstonde för demo bruk, i så fall skulle jag vilja ha lite tips på vad jag behöver ha för grejer typ ljudkort mm för detta.

 

Rätt svårt att leta efter grejer när man inte riktigt vet vad man letar efter =)

 

M.v.h

 

Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kört våra senaste demos på dator. Vi har använt en vanlig dator med ett ljudkort. Mjukvarumässigt körde vi först SAW plus 32, nu quebase.

 

För trumminspelning var det lite krångligare. Fösta gången körde vi med två datorer med ett respektive två ljudkort. Sen förde vi över filerna från den ena till den andra. Det visade sig dock att den ena burken spelade in lite långsammare än den andra...

 

Nu senast hyrde vi ett mixerbor och körde ihop allt till ett sterobord. Nästa gång det är dags för inspelning köper vi nog nått multikanalsljudkort så vi slipper mixer samt har allt uppdelat på flera spår.

 

Alertnativt kan man ha flera ljudkort för att få fler in/utkanaler.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill komma undan billigt så kan du faktist använda SB Live/Audigy med riktigt hyfsade resultat...gärna den varianten med LiveDrive, så att du får flera ingångar...

 

Har du det, så är dessa drivrutiner ett måste... http://www.kxproject.com ...

 

Mjukvarumässigt så gäller fortfarande Cubase...lite krångligt dock, om man är nybörjare...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...