Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RGB eller CMYK


Sven

Rekommendera Poster

Hjälp en förvirrad fotograf som tänker låta trummscanna ett större antal diabilder för framtida bruk i tryck eller fotoutskrifter. En del anser att bilderna skall levereras i RGB andra i CMYK. Det florerar mycket synpunkter såsom formatens olika färgrymd, förlust av info vid konvertering, profiler etc. Tacksam för konkreta synpunkter från folk i branchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska lagra bilderna digitalt för framtiden råder jag dig att scanna dem i RGB. Detta för att du då sparar utrymme på det datamedia du använder.

 

Lite enkelt kan man förklara det med att RBG innehåller 3 färgkanaler medan CMYK använder 4, så du sparar 1/4 per bild genom att spara dem i RGB.

 

Du förlorar ingenting att spara bilderna i RGB eftersom dessa bilder visar mer färgdjup än CMYK:ade bilder. RBG klarar mer färgdjup än det mänskliga ögat kan ta in.

 

Så mitt förslag är att du sparar i RBG, då har du möjlighet att själv manipulera/justera dina bilder för just den tryckprocess du tänkt att använda.

 

Glöm för all del inte att spara bilderna i höguplösta bilder så det inte blir små frimärken som bäst i tryck.

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

En sak man kanske också skall kolla är om scannern verkligen KAN leverera

bilder i RGB, det finns (äldre) scanners som i och för sig jobbar med RGB internt men som levererar CMYK bilder till datorn som scannern är kopplad till, den gör alltså färgsepareringen i den inbyggda hårdvaran/mjukvaran.

 

En sådan bild är bättre att lagra i CMYK och sedan konvertera till RGB när man behöver det.

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
håkan wergeni

En annan dimension är att du ej kan lastas för separationen om du leverarar i RGB format.

Själv vill jag ha bilder levererade i RGB, då vet jag (läs antar jag) att bilderna håller den kavlité (färgbalanser m.m.) som fotografen vill. (Att jag sedan går in och drar lite i diverse kurvor är en annan sak...) Efter varje seperation ändras bilden... Schysta rippar klarar desutom RGB med profiler, vilket är rätt melodi...

Öööö, summa, spara som RGB.

 

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...