Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MLM


Johnnie

Rekommendera Poster

Då ställer jag frågorna till dig..

 

Hur mycket har du fått in för hur mycket jobb, och hur mycket har du investerat?

 

Det du förklarar tycker jag väldigt mycket låter som ett pyramidspel.. inga produkter, bara att folk ska in med pengar...

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ställer jag frågorna till dig..

 

Hur mycket har du fått in för hur mycket jobb, och hur mycket har du investerat?

 

Det du förklarar tycker jag väldigt mycket låter som ett pyramidspel.. inga produkter, bara att folk ska in med pengar...

 

Jag är jävig då jag är en av grundarna till systemet, jag tjänar alltså inga pengar på säljprosessen. Det hela handlar om olika typer av finansiella tjänster, där man finansierar olika projet mha MLM.

 

Vi är seriösa i vår aproach och är måna om att inte skapa "ännu ett pyramidspel". Vi rekomenderar dessutom våra medlemmar att inte rekrytera släkt och familj. Då det kan vara destruktivt för individens sociala förhållanden. Om man går på nära vänner så skall båda parter vara mycket klara över den affärsmässiga delen av bekantskapen.

 

Just nu jobbar vi med en emission och den kostnad som i normala fall hamnar hos banker, fondbolag, mäklare, reklambyråer etc. Hamnar istället hos aktieägarna i form av bonus på försäljning av aktier till nya medlemmar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
Vi rekomenderar dessutom våra medlemmar att inte rekrytera släkt och familj. Då det kan vara destruktivt för individens sociala förhållanden.

 

Konstigt, jag trodde att om ni nu hade en så fantastisk idé hur man tjänar pengar, så vill man ju att det ska gå bra för de nära och kära också.

 

Om jag kom på ett trevligt och bra sätt att tjäna pengar så skulle jag såklart dela med mig av mina erfarenheter till de jag känner mest för och inte massa främlingar...

 

Nää jag känner lukten av bluff med stora bokstäver ända hit...

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag trodde att om ni nu hade en så fantastisk idé hur man tjänar pengar, så vill man ju att det ska gå bra för de nära och kära också.

*poäng*

 

Träffsäkert Gondor Lias

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, jag trodde att om ni nu hade en så fantastisk idé hur man tjänar pengar, så vill man ju att det ska gå bra för de nära och kära också.

 

Ja visst, men, det fins ett socialt problem med att tjäna pengar på sina nära & kära! Det är inte riskfritt att ge sej in i en affärsrelation, oavsett om det gäller MLM eller om det gäller att starta upp en verkstad. Det kan du fråga vilken företagskonsult som helst om, många familjer har splitrats pga ekonomiska tvister. Det är orsaken till att vi inte rekomenderar att man "går på" nära & kära!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
Det kan du fråga vilken företagskonsult som helst om, många familjer har splitrats pga ekonomiska tvister.

 

Det finns också många familjeföretag som enar och stärker familjer mot samma mål. De företagen är ofta tålmodiga och familjemedlemmarna väljer ju själva om de vill vara med.

 

Anledninggen till att det inte funkar i MLM världen kan kanske ha att göra med att det lätt blir någon klarsynt familjemedlem som känner sig lurad och därmed splittras familjen.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om produkterna som MLM-företag är så bra - varför finns de inte i vanliga affärer? Det är ju där de syns mest och kan sälja mest? Nej, de är för dyra och samtidigt tjänar grundarna mer på att låta "lägre personer" sälja till överpriser. Och varför ska man behöva betala för att få köpa??? Tänk om ICA skulle ta inträde för att gå in i affären?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också många familjeföretag som enar och stärker familjer mot samma mål. De företagen är ofta tålmodiga och familjemedlemmarna väljer ju själva om de vill vara med.

 

Anledninggen till att det inte funkar i MLM världen kan kanske ha att göra med att det lätt blir någon klarsynt familjemedlem som känner sig lurad och därmed splittras familjen.

 

Jepp, det fins massor av MLMare som är släktingar, jag känner själv till ett flertal exempel. Men, det är riskabelt, det fins som sagt massor av "vanliga" företag där familjer splitras pga. företaget. Dessutom fins det en risk att de som går in inom familjen egentligen inte är intresserade av att jobba med konceptet. De köper av lojalitetsskäl och det utvecklar knappast nätverket.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om produkterna som MLM-företag är så bra - varför finns de inte i vanliga affärer? Det är ju där de syns mest och kan sälja mest? Nej, de är för dyra och samtidigt tjänar grundarna mer på att låta "lägre personer" sälja till överpriser. Och varför ska man behöva betala för att få köpa??? Tänk om ICA skulle ta inträde för att gå in i affären?

 

Jag håller med dej, jag gillar inte MLMföretag som säljer produkter. Det finns ett fåtal som är bra, Mary Kay t.ex. säljer såvitt jag vet prisvärda produkter som håller mycket hög kvalité.

 

De flesta MLMföretag har missat en viktig del i poängen, man skall erbjuda bra produkter till ett lågt pris. Tanken är ju från början att skära bort alla mellanled från tillverkning till butik. Man lägger alltså bara på den kostnad som uppkommer vid försäljningen. Vad man istället gör är att man lägger på mycket mer än den "vanliga" handeln gör, något som knappast kan ses som riktikt seriöst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men pyramidstrukturen hittar man i vilken försäljningsorganisation som helst, ICA, Bejers, ABB, Ericsson..

 

Så du menar att när jag blir anställd på ABB av personalavdelningen så väljer dom att lägga ner sig själva för att dom vet att jag är en framåt kille som inte har nånting emot att tjäna pengar, dom räknar med att jag kommer att anställa minst två stycken till som ska bygga generatorer till vattendamma efter att dom anställt två stycken till osv, sen får vi provision på varje mutter till dammbygget som dom under mig säljer, istället för vanlig lön?

 

En lite [mlm]relaterad sidofråga: Eftersom du [är en av grundarna till systemet] (som du oblygt gjorde reklam för tidigare) kanske du kan förklara fördelarna med att ha sitt säte på Brittiska Jungfruöarna?

 

De flesta MLMföretag har missat en viktig del i poängen, man skall erbjuda bra produkter till ett lågt pris. Tanken är ju från början att skära bort alla mellanled från tillverkning till butik. Man lägger alltså bara på den kostnad som uppkommer vid försäljningen. Vad man istället gör är att man lägger på mycket mer än den "vanliga" handeln gör, något som knappast kan ses som riktikt seriöst

 

Du har fattat :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-04-24 15:10:07 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att när jag blir anställd på ABB av personalavdelningen så väljer dom att lägga ner sig själva för att dom vet att jag är en framåt kille som inte har nånting emot att tjäna pengar, dom räknar med att jag kommer att anställa minst två stycken till som ska bygga generatorer till vattendamma efter att dom anställt två stycken till osv, sen får vi provision på varje mutter till dammbygget som dom under mig säljer, istället för vanlig lön?

 

En lite [mlm]relaterad sidofråga: Eftersom du [är en av grundarna till systemet] (som du oblygt gjorde reklam för tidigare) kanske du kan förklara fördelarna med att ha sitt säte på Brittiska Jungfruöarna?

 

Nej, jag menar att pengarna betalas ut uppifrån och ner i en pyramidliknande struktur.

 

Vi har inte vårt säte på BVI, den delen som hanterar bonussystemet har sitt säte där av administrativa orsaker. Vi vill inte hamna i en situation där vi måste lämna kontrolluppgifter på alla aktieägare i alla olika länder inom EU som är vår primära marknad.

Vi har diskuterat de juridiska detaljerna med Riksskattemyndighetens rättsenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar att pengarna betalas ut uppifrån och ner i en pyramidliknande struktur.

 

På så sätt har du rätt, men det har inte likheter med mlm, som man så gärna försöker få det till. Inom mlm är ju själva konceptet att man har en downline. Inom ABB berodde inte t.ex. Barneviks inkomster på att jag lyckades värva nya arbetare till företaget, inte mina inkomster heller fdd. Bolaget står inte och faller med hur många nya anställda (som då betalar för att få vara med) man lyckas få in.

 

Jag hävdar att "produkten", det må vara aktier eller multivitaminer, är av underordnad betydelse för att företaget (eller pyramiden om man vill) ska stå sig, det är värvandet av medlemmar, dvs inflödet av friska pengar in i pyramiden som är poängen. Du och mlm-förespråkarna tycker säkert att det är ett bonus för att man lyckas sälja fler "produkter". Men om man ser det lite från ovan så ser man att pyramiden lever sitt eget liv, enda skillnaden mot dom ursprungliga, olagliga, pyramidspelen är att man använder "produkten" som media istället för direkta pengar. Kanske vore det annat om man inte vore tvungen att bidra med pengar in i pyramiden så skulle man inte kalla det pyramidspel, men då faller ju hela konceptet, eftersom pyramiden inte får in det som bär upp det, som syre för elden kan man säga.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, om du kollar på följande sida, beskriver den vilka krav som finns för att starta ett brevlådeföretag på Jungfruöarna?

http://www.bolag.org/svenska/Utlandet/BVI/allmänt.htm

 

Vad innebär det där om att det inte finns några krav på revision och granskning? Har jag fel om jag påstår att man har väldigt stor frihet och göra som man vill (med vinster, förluster, vilken sorts pengar kommer in, om man nu skulle vara lagd åt det hållet?

 

[inlägget ändrat 2003-04-24 16:31:47 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det ingen som poängterar skillnaden på MLM och pyramidspel här???

 

Ett seriöst MLM-företag tar ingen "entréavgift", och hela strukturen baserar sig på försäljning till icke-distributörer. Distributörerna i sig behöver inte själva köpa in några varor, de bara marknadsför företagets varor.

 

Ett pyramidspel blir det då man måste betala för att gå med, och där man personligen måste köpa in en mängd varor för att kunna vara med. Man kan inte heller tjäna några pengar förrän man värvat några återförsäljare. Dvs, hela affärsidén går ut på att försäljarna själva betalar in pengar i pyramiden. Ni som är med i dylika företag verkar inte fatta att man inte kan gå mer än 32 steg i pyramiden (vilket garanterat till exempel "det kända pyramidspelet med tre bokstäver som vi alla känner till" har gått, efter många år i Kanada och Norge) om alla ska lyckas få två distibutörer var under sig innan hela jordens befolkning är involverad (2^33=8,589,934,592). Ännu snabbare går det om man ska ha fem eller tio under sig som tjänar pengar innan man själv får en krona.

 

Jag känner flertalet personer som gått med i pyramidspel, och ingen av dem har tjänat några pengar, trots att de ringt varenda en på sin hundralista, och trots att de vareviga dag försöker värva någon ny. Däremot tror jag att seriösa MLM-försäljare visst kan tjäna pengar, eftersom de säljer en riktig produkt, utan att själva göra större investeringar.

 

Redigera:

 

Jag vill bara poängtera att jag själv inte är någon MLM-försäljare (handlar dessutom bara i vanliga butiker, av kända märken), men jag tror att det är en stor skillnad mellan MLM och pyramidspel. Tyvärr verkar det som att alla som gått med i ett pyramidspel här verkar vara i den direkta tron att de är MLM-försäljare...

----------

Ipsa scientia potestas est

 

[inlägget ändrat 2003-04-24 20:33:37 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterloppan

tror du inte företaget skulle försvinna ganska snabbt om de inte vore så att de har bra produkter! finns många mlm företag som är väl inarbetade i dag!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tjena Esc mitt namn är Alle (Och här tog moderatorn bort en hel massa fula och regelvidriga personangrepp)

 

Alla människor som vill tjäna större summor pengar måste organisera en stor mängd arbetskraft. Som J. Paul Getty sa: I would rather have 1 percent of the efforts of a hundred people than 100% of my own efforts.

Nätverksmarknadsföring är ett nytt sätt att organisera direktförsäljning och Telia samarbetar med ett företag som heter ACN (nätverk) och även många andra stora kända företag har börjat använda sig av nätverk som distributionsmodell såsom Toyota och Gillete bla. Det jag försöker säga är att du aldrig kommer tjäna några större summor pengar om du inte accepterar J. Paul Gettys citat. En sak till LÄR DIG SKILLNADERNA.

 

Redigering: I egenskap av moderator har jag rensat bort en massa personangrepp. Alla, håll dig till regelerna för Eforum! /[sH]

 

[inlägget ändrat 2005-11-07 18:41:57 av [sH]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha!

Jag upphör aldrig att fascineras av hur många idioter det finns som kan gå på skitsnacket om att Toyota, Gillette och valfritt annat företag (som inte själva vet om det) har anamat pyramidspelens affärsmodeller. Man tycker att de borde fatta att det är skillnad på att ha ett vanligt hierarkiskt organisationsschema och att försöka lura skiten av idioter längst ner som tror de kan bli rika på att ge toppspelarna pengar och försöka värva ännu fler under sig.

 

Det enda som förvånar mig mer är att de hela tiden ramlar in på eforum för att försöka berätta om hur rika de kommer att bli genom sin trasiga affärsmodell.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart argumentation allee, väldigt intelligent och moget. Om inte annat så förstår man kvaliten på affärsiden mlm när man ser stollarna som den drar till sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Allee

 

För det första förstår jag inte varför du går till personangrepp. Om jag inte vill gå med i ditt MLM-företag, så slipper jag väl? Jag bidrar till sveriges BNP på mitt sätt ändå.

 

Jag förstår mer än du tror om hur sveriges och världens ekonomi fungerar.

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår att varken Gilette eller Toyota arbetar med MLM. Motbevisa mig!

 

Eller låt tystnaden tala...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns organisationer som MLM som Är pyramidspel trots allt. Det krokbenet har MLM smart nog räknat ut. Man behöver inte betala i första taget. men sedan senare för att vara med så bör man betala en viss summa när man fått in låt oss säga X-antal kunder. Skall du fortsätta så får du punga ut. Summan dras av från det du/dom du värvat säljer.

Precis Som "ACN" var på sin tid. jag känner personligen flera som varit med i MLM men gått ur av dessa skäl.

 

Tjotte

 

[inlägget ändrat 2005-11-07 22:12:50 av Tjotte]

[inlägget ändrat 2005-11-07 22:13:30 av Tjotte]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...