Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MLM

Johnnie

Recommended Posts

MLM är en smart marknadsföringsmetod. Jag håller med om att det troligen är det snabbast spridda metoden. Dock ÄR MLM lika mycket ett "pyramidspel" som det är en "marknadsföringsmetod". Pyramidspel är olagligt i sverige och dom flesta MLM "företag" som finns på markaden i sverige idag, rör sig på gränsen till vad som är lagligt, och en del tilloch med utanför gränsen. Ni kan ju bara ta kontakt med ARN och KO för att se hur många anmälningar det finns inne mot olika MLM versamheter.

• 2 months later...

MLM är inte samma sak som Pyramidspel.

MLM innebär att man säljer produkter eller tjänster som man själv använder och tror på till andra och får för detta provision. Provisionen är ofta uppbyggd i flera led för att ge incitament åt duktiga säljare att jobba med de säljare de har rekryterat.

Nu måste jag kliva in i denna MLM debatt, läste häromdagen en fettråd i detta forum om MLM och fick då känslan att det kastades skit till höger och vänster. Min uppfattning är följande -inom all typ av försäljning finns det två sorters säljare 1/ Naturbegåvningar, som kan sälja sand i Sahara, 2/ Slitvargar (typ undertecknad). I multi level maketing så får jag ibland känslan att folk med noll känsla för försäljning tror att dom automatiskt kommer att bli kategori 1 eller 2, bara för att säljare 1-2 talade om för dom hur jäv** lätt det är att sälja. Kontentan av detta inlägg är att är du typ 1-2 så är MLM toppen, utan tvekan. Men hur ska du veta?? Om det är någon produkt du tror på till 100%,pröva att sälja den, utan att hora ner dig fullständigt genom att tappa kontrollen på din umgängeskrets och bli ovän med dina vänner för att dom inte delar din tro på produkten.

Tack för er uppmärksamhet, hoppas jag har bidragit till MLM debatten.

Danne

• 2 months later...
Det här var en bättre diskussion om MLM!

Naturligtvis är det så, ingen säger ju emot själva grundtanken med MLM - pyramiden. Om nu produkterna (helt plötsligt) nu skulle vara det viktiga vore det väl bättre att man fick ordentligt betalt för varje produkt man säljer, istället för "horeriet" som procenten på downlinen ger.

Jaja, det verkar inte vara nån som vill ha en diskussion om ämnet, men jag kunde inte låta bli ;)

[inlägget ändrat 2003-04-22 00:00:30 av Pentti H]

Min uppfattning är följande -inom all typ av försäljning finns det två sorters säljare 1/ Naturbegåvningar, som kan sälja sand i Sahara, 2/ Slitvargar (typ undertecknad).

Sant, men MLM är ju som organisationsform suspekt. Jag var på ett värvningsmöte, men blev genast asvskräckt av den närmast religiösa stämningen. Applåderna etc. etc. Utan ett enda sakligt inlägg på hur det i praktiken skall gå till att tjäna de stora summor de pratade om. Att försöka kränga shampoo för 100 kr flaskan och dessutom skulle man betala för en massa kasettband och böcker som man måste köpa. Och betala upline pengar. Jag fick inte det att gå ihop med att tjäna så mycket pengar att jag kunde sluta mitt vanliga jobb och jobba 15 timmar i veckan med MLM.

utan att hora ner dig fullständigt genom att tappa kontrollen på din umgängeskrets och bli ovän med dina vänner för att dom inte delar din tro på produkten

Men det är ju det alla MLM-säljare måste göra för att inte gå på minus... Jag har inte hört talas om någon som gått plus på MLM. Om det är någon som går plus i MLM så skall man ju vara en bra bit upline.

Detta vara bara min högst personliga åsikt i denna förhoppningsvis mer sakliga tråd om MLM.

[Esc]

Brevis esse laboro, obscurus fio.

[inlägget ändrat 2003-04-22 09:59:48 av [Esc]]

Monsterloppan

det beror på vad du joinat för mlm bolag och vad deras villkor är för några

men ett är säkert - inga lättförtjänta pengar ialla fall.. det är arbete som gäller!

Ingen som tjänar pengar?

Det är klart att man måste befinna sej högt upp I SIN EGEN uplined, jobbar man aktivt och fokuserat så tjänar man pengar på MLM. Till viss del beror det på vilket bolag man jobbar för också, men jobbar man så tjänar man pengar.

Skulle aldrig i livet joina ett mlm, förtetag.

men ett är säkert - inga lättförtjänta pengar ialla fall.. det är arbete som gäller!

Men det är ju det (att det är lättförtjänta pengar) som värvarna/säljarna säger.

[Esc]

Men MLM är ju fortfarande suspekt som organisationsform. Och vad du än säger så är det ett slags pyramidspel.

[Esc]

Monsterloppan

Det är bara det att ni är uppenbarligen för korkade för att fatta vad ett nätverk är för något!

stirra sej blind på pyramidsturkturen bara! varsågooo!

=p

Det är bara det att ni är uppenbarligen för korkade för att fatta vad ett nätverk är för något!

Detta är ju iofs bara löjligt, men jag anmäler inläggen ändå.

---

Jocke - Jaha? Min farsa är starkare än din.

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

Nej jag förstår precis vad det går ut på, det är därför jag är negativ. Jag är inte korkad alls, det är du som är korkad.

[Esc]

Nej jag förstår precis vad det går ut på, det är därför jag är negativ. Jag är inte korkad alls, det är du som är korkad.

Det var kanske lite onödigt av Monsterloppan att uttrycka sej på det sättet.

Men pyramidstrukturen hittar man i vilken försäljningsorganisation som helst, ICA, Bejers, ABB, Ericsson...

Faktum är att om man är beredd att jobba så är MLM lukrativt, mycket lukrativt. Den schablonbild många har av en rabiat halvreligiös galning som ringer runt till alla människor i hela världen tvingar på dem produkter, telefonitjänster eller vad dt nu är. Är just schablon, visst fins de, men det fins även "normala" människor som jobbar med MLM.

Svenskar är i grunden ganska konservativa och är lite rädda för att acceptera något nytt. MLM, nätverksförsäljning är en relativt ny företeelse, vilket verkar skrämma oss. Tittar man på den nya tidens system som erbjuder finansiella tjänster istället för produkter, så är det lätt att se hur intressant det här egentligen är.

MLM, nätverksförsäljning är en relativt ny företeelse, vilket verkar skrämma oss.

Nejdå, konceptet har funnits i sverige ganska lång tid. men det blir inte bättre för det.

[Esc]

Det är inget större fel på grundtanken i mlm-konceptet.

Men det sätt som det implementers på i mlm-företagen är ju under all kritik.

[Esc]

FredrikHansen

1998 utvecklade jag ett system för just MLM, för att de inblandade skulle kunna hålla koll på vem som ska ha vad etc. Under den tiden fick jag hyffsad insyn i verksamheten, och jag kan nog bara hålla med [Esc] om att det egentligen inte är fel på tänket, det är ju (i mitt fall) provisionsbaserat, och de som sliter får sin del av kakan. Det som kan tyckas lite lurt är att de som ligger längst upp i hierakin automagiskt får en stor del av kakan.

Men - så är det väl i det 'normala' fallet också?

Jag menar, det kallas för fallskärmar och annat men ekonomiskt så ger det ju samma resultat.

/Fredrik -med morgonkaffet i högsta hugg

1998 utvecklade jag ett system för just MLM, för att de inblandade skulle kunna hålla koll på vem som ska ha vad etc. Under den tiden fick jag hyffsad insyn i verksamheten, och jag kan nog bara hålla med [Esc] om att det egentligen inte är fel på tänket, det är ju (i mitt fall) provisionsbaserat, och de som sliter får sin del av kakan. Det som kan tyckas lite lurt är att de som ligger längst upp i hierakin automagiskt får en stor del av kakan.

Men - så är det väl i det 'normala' fallet också?

Jag menar, det kallas för fallskärmar och annat men ekonomiskt så ger det ju samma resultat.

Det fins 2 förklaringar på det, det ena är att de som ligger högst upp är personer som har slitit mycket hårt och byggt ett stort nätverk. Då tjänar de naturligtvis mer än de som inte har ett lika stort nätverk.

Den andra förklaringen är att för att komma åt såkallade Teamleaders så måste man ju loca dem med något och då blir det ekonomiska fördelar. Ett annat sätt är att erbjuda dem som går in i ett tidigt skede fördelar med en så kallad prelaunch, man ger t.ex. de 10000 första medlemmarna högre avkastning än de som kommer in efter prelaunchen. Jag ser egentligen inget fel i de metoderna, det är fortfarande de som är duktiga som premieras.

FredrikHansen

Jo, precis. En VD har ju som en jämförelse ofta mer betalt än sina undersåtar.

Samma sak för mig.

(Om nu man kan jämföra så)

Provisionen är ofta uppbyggd i flera led för att ge incitament åt duktiga säljare att jobba med de säljare de har rekryterat.

Jag är inte överdrivet insatt i ämnet, men.. som jag har förstått det, så är de flesta säljare även de som är köpare, vilket även Robert Fitzpatrick skriver:

http://www.falseprofits.com/MLM%2520Lies.html

Recent court rulings are using a 70% rule to determine an MLM's legality. At least 70% of all goods sold by the MLM company must be purchased by non-distributors. This standard would place most MLM companies outside the law. The largest of all MLMs acknowledges that only 18% of its sales are made to non-distributors.

Tydligen inte bara jag som tycker det är konstigt.

Och.. jag har fortfarande inte fått höra någon ge ett konkret svar på hur mycket de har tjänat på hur mycket arbete, samt hur mycket de har fått lägga ut. Det vanliga svaret brukar vara.. "Det är inte så mycket nu, men jag räknar med att det släpper om ett par månader" eller liknande.

Ciao,

Anders

jag räknar med att det släpper om ett par månader

Har jag också hört ett par gånger...

[Esc]

Tydligen inte bara jag som tycker det är konstigt.

Och.. jag har fortfarande inte fått höra någon ge ett konkret svar på hur mycket de har tjänat på hur mycket arbete, samt hur mycket de har fått lägga ut. Det vanliga svaret brukar vara.. "Det är inte så mycket nu, men jag räknar med att det släpper om ett par månader" eller liknande.

Det beror helt på vilken produkt man talar om, när det handlar om bolag som t.ex. sysslar med hälsokostprodukter så måste man ju hela tiden köpa saker för att tjäna pengar. Men det finns koncept där man går in med en investering och sedan får provision på det de under en i sin tur säljer. Man säljer 1 gång och det man säljer är en möjlighet att tjäna pengar kan man säga.

I det specifika fallet jag tänker på går 40% av kostnaden ut i nätverket i form av bonus. Det överensstämmer mycket väl med en normal säljorganisation där säljaren ofta tjänar upp till 30% på sitt sälj.

Hur som helst, visst fins det mycket skumt folk i branschen (som i alla andra branscher) men, man kan tjäna pengar om man lägger ner jobb i det. Det kan inte nog poängteras, det är väl varken dumt, skumt eller konstigt. Vad är det som är fel med att tjäna pengar?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...