Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny topplista?


Cariad

Rekommendera Poster

Vore det inte mer intressant med en topplista som visade poäng jämfört med antal inlägg, dvs. en lista över vilka som skriver flest intressanta och användbara inlägg, och inte kladdar ned forumet med onödiga trådar, som denna ;) ?

 

Om man använder sig av formeln (p/i)*1000 där p = poäng och i = inlägg för att göra om den befintliga topplistan så skulle den se ut så här:

 

1. Thomas Tydal 201

2. XL-Dennis 157

3. TicoRoman (Almir) 122

4. Kristianstad 111

5. Anders N 94

6. Maratonmannen 86

7. Don Tomas 84

8. Anp 70

9. Mr Andersson 67

10. Weyland 39

 

Sen kan man ju sätta någon nedre gräns för antalet inlägg, så en användare inte kommer högst upp bara denne har skrivit ett inlägg och fått poäng på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan formel man skulle kunna använda om man vill lägga större betoning på antalet inlägg är:

p/(ln i)

 

Någon kanske har några bättre förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är väl alla medvetna om att jag helst inte vill vara med på topplistan alls ;)

 

...men jag måste nog ändå anse att din algoritm på ett sätt blir missvisande, då en person som 'kladdar' ner forumet med många inlägg ändå kan ha en större frekvens med nyttiga/poängsatta inlägg än någon som bara postar nyttiga inlägg, varför skulle det förstnämnda alternativet nödvändigtvis bedömas som sämre? :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är väl alla medvetna om att jag helst inte vill vara med på topplistan alls ;)

Hehe, jag gjorde ett snabbt överslag och insåg att.. Du inte skulle platsa i den listan (jag får 47 bl.a). :P´

Och just därför känns den sortens lista ovesäntlig. Om det nu måste finnas en lista skulle den omöjligt kunna sätta mig på en högre plats en Weyland.

Många inlägg behöver inte betyda mycket skräp. Då borde formeln istället bli något i form av p/antal trådar*1000.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med er båda, om man har skrivit många inlägg borde det också räknas lite mer, det var då jag hittade på den andra algoritmen.

 

Detta är ju inte direkt något som jag tar som min livsuppgift, att driva fram en ny topplista på Eforum. ;)

Men det kanske skulle vara intressant att få fram en alternativ (inte ersätta) lista med de som är på Eforum för att hjälpa, och inte bara strävar efter att skriva så många onödiga inlägg som möjligt (vilket tyvärr är ett antal).

 

På en sådan lista skulle Maratonmannen komma på förstaplats, med Weyland väldigt tätt efter, båda på 38 p.

 

Men det mest intressanta tycker jag är att komma fram till en tillfredställande algoritm. ;)

Men sån är jag...

[inlägget ändrat 2002-12-02 12:38:42 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så rensar vi listan varje nyårsafton så alla får börja om på lika villkor... å vinnaren varje år får en IDG-prenumeration förstås ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Topplistan är väl till för att visa hur många gånger en person hjälpt andra med nyttiga saker (och fått poäng för det). Det som ligger etta ska väl vara den som hjälpt flest personer?? Visst kan man ha det inledande exemplet som ett kompletterande mått, men antalet hjälpta måste vara det primära. (Anser lilla jag)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan anledning att ha en sådan lista är att nya (duktiga) personer på Eforum också kan synas. Om det nu är viktigt för en. Själv vill jag helst vara utanför alla listor (det är därför jag skriver onödiga inlägg som detta ;) ).

 

Som det är nu måste man i princip ha varit med från början för att kunna hamna på någon lista, eller bara skriva en massa krafs.

 

NoiseKiller, du skulle förresten bara få 12 p på en sådan lista... Lååångt under Weyland, så oroa dig inte ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Lidström

Håller med Weyland om att listan borde rensas, nya användare som tillför lika mkt som gamla har ingen chand att ta sig upp på nån topplista.

 

Däremot kan det ju finnas en flik där man kan gå in o kolla på diverse topplistor där bland annat totalt antal inlägg kan finnas med o.s.v.

 

_

///// Chriller

___________________________

Your Shadow In The Darkness

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Om man skulle jämföra med antalet inlägg så betyder det att diskutioner som denna skulle dra ned poängen och vad är det för fel på denna diskution?

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller, du skulle förresten bara få 12 p på en sådan lista... Lååångt under Weyland, så oroa dig inte ;)
Hmm, jag räknar inte galet men jag kanske missförstod (poäng/inlägg)*1000. Sak samma..

 

Hade inte denna funkat bättre?

(Poäng/Antal dagar sedan registrering)*1000 ??? :)

Tråkigt om man gör uppehåll iofs.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2002-12-02 12:51:02 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bättre lösning skulle ju vara att poängen har en giltighetstid på t.ex. ett år, istället för att rensa varje nyår.

 

Problemet med detta är ju att man för varje poäng måste lagra ett datum, vilket ökar datamängden ganska ordentligt.

 

Eftersom jag tycker om matte så jättemycket tog jag mig friheten att räkna ut på ett ungefär hur stor plats det skulle ta:

Ett datum tar 3 bytes.

Poänget tar 1 byte.

1 + 3 = 4 bytes/poäng

Topplistan ligger just nu på 1966 poäng. Om vi antar att dessa 10 personer innehar 1/3 av det totala antalet poäng, får vi fram att det finns 5898 poäng.

Dvs 5898 * 4 = 23592 bytes.

Eller 23 kB. Alltså är nog inte det något problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det är nu måste man i princip ha varit med från början för att kunna hamna på någon lista, eller bara skriva en massa krafs.

Näää både jag och tex Tydal blev medlemmar ganska sent. Tydal har ju klättrat upp på listorna som en raket.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag räknar inte galet men jag kanske missförstod (poäng/inlägg)*1000. Sak samma..

Nej, du räknade nog rätt, men jag pratade om min andra formel (inlägg nr. 2).

p/(ln i) ger i ditt fall: 88 / ln 1857

Dvs 12.

 

Att räkna antalet dagar sedan man skrev låter inte speciellt vettigt tycker jag. Det visar ju inte hur duktig någon är på att hjälpa, utan hur aktiv denna är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag inte att poängfixeringen ska bli för stor. Vet ett amerikanskt forum som fick lova att överge poängsättningen när medlemmarna blev för poängtörstiga (de skapade två användare och gav poäng till sin andra användare). Man ska aldrig komma ifrån att det viktigaste ska vara att hjälpa de som behöver hjälp och själv få hjälp nät man behöver det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig helt och hållet.

Men mitt mål är att få fram en bra algoritm... Jag ville inte starta en filosofisk diskussion om hurvida poängsättnnig är bra, eller vad det gör med ens personlighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det skulle vara en intressant lista... men jag tycker att poängen är ganska missvisande. Har gått långa diskutioner här förr om jag inte missminner mig. Folk har gett poäng till sina vänner för i princip vad skit som helst.

 

P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att räkna antalet dagar sedan man skrev låter inte speciellt vettigt tycker jag. Det visar ju inte hur duktig någon är på att hjälpa, utan hur aktiv denna är.
Näe, alltså antalet dagar sedan man registrerade sig. Medelvärdet poäng/dagar. Men jag faller bland dem som inte ser poänglistan som särskillt viktig. Det kan gå 8-10 dagar av flitigt skrivande utan poäng. Sen smäller det till och kommer 3 st på en dag. Känns... Fel på nåt vis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast problemet med folk som poängsatte sina vänner helt utan reson har väl minimerats, då de värsta 'poängtjuvarna' (ofrivilliga eller inte) fått sina tjuvade poäng borttagna? :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk har gett poäng till sina vänner för i princip vad skit som helst.

Ja, fast poängen från de användarna raderades, och topplistan återställdes till en rättvis nivå. Sedan dess har jag inte märkt något missbruk av poängstystemet.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Kristianstad 111
Oj, det kan vi väl lägga in!? :)

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, nu när jag börjat fundera på det tycker jag vi slopar poängen helt. Man blir ju lite putt när man inte får ett enda poäng på.. nu jättemånga dagar. :( Å så många snälla svar jag kommit med. :'(

Topplista på snabbaste svar kan jag tänka mig - så kan man höjja sin Geek-faktor lite på det sättet. :thumbsup:

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra!

 

Snabba svar - högre ranking?

 

Tillägg: Jag kom ihåg att jag svarade på ett inlägg från 1999 eller nått, så jag tror inte det är aktuellt! ;)

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

[inlägget ändrat 2002-12-02 15:58:33 av Kristianstad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...