Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Creative GeForce4 Ti4600


David_Sthlm

Rekommendera Poster

Nån vettig ersättare för fläkten samt kylflänsen på ett Creative GeForce4 Ti4600 (128Mb)? Funderade på en Zalman, men tror inte den kommer rymmas i min lilla Shuttle maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.. tror inte jag får in den där i maskinen. Väldigt trångt. Lådan är ju bara nån centimeter längre än grafikkortet ;)

 

Men hur som helst, finns det nån annan bra lösning. Som det är idagsläget låter det fööör mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem med Shuttles XPC SS51(?) är att AGP-porten sitter ytterst så att en eventuell extra fläkt/fläns bygger ut så mycket att den skulle väldigt nära lådans vägg om den ens fick plats.

 

En lite radikal ide´ vore att ta upp ett 80mm hål i sidan på lådan precis där grafikkortets fläkt sitter idag, montera dit en Papst 8412NGL samt ett fläktgaller. Sen tar man bort grafikkortets befintliga fläkt och upplever tystnaden :)

 

Luftflödet och ljudnivån torde bli rejält bättre och har man bra verktyg så blir det bli ganska snyggt iaf.

 

/VMS7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heheh ja du.. lite skoj vore det :) Men det lutar åt att jag ställer den i garderoben.. så får den stå där och skämas =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lite radikal ide´ vore att ta upp ett 80mm hål i sidan på lådan
Gjorde nåt liknande med kompisens burk (försökskanin) fast det gälde då hans AMD XP2000+ som ville ha luft. Dubbla 12dB-fläktar med tratt mot orginalkylaren funkade klockrent, och tyst blev det. Ska leta foton på den galna burken. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

---

Citerade fel stycke. :D

[inlägget ändrat 2002-12-02 15:29:08 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär - matar in med lite galna upptåg och spinner vidare på den tanke som grundades att såga hål för Ti4600-fläkten.

Det blev faktiskt riktigt bra bara man vågade såga lite... (med cpu-kylaren i detta fallet)

 

http://jens.bergsbo.com/filer/DSCN2407.JPG

Visar resultatet ifrån sidan. Den nedre fläkten sitter på insidan mot tratten och cpu:n. Den övre fläkten är utblås och hjälper nätagget att dra ut varmluft. Meningen var att den skulle sitta på insidan, men det satte den långa CD-spelaren stopp för. :)

 

http://jens.bergsbo.com/filer/DSCN2391.JPG

Vid provkörningen visste jag inte säkert vilken värme som skulle uppstå så jag tog insuget från en -1°C omgivning. :thumbsup:

 

http://jens.bergsbo.com/filer/DSCN2392.JPG

Komplement till bilden ovan.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har man beställt en ZM80-HP och en ZM50-HP. Man får tydligen ta en kylfläns av varje för att lyckas få in den i en Shuttle låda. Lite smådyr lösning, men vafan.. tyst ska det bli.. hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur det gick. Jag läste oxå ett inlägg om samma sak, tybligen bygger kylflänsen ut så mycket att den kommer i kontakt med chassit -> värmer upp hela aluminiumhöljet på datorn.

 

Undrar om det ger några problem eller bara är bra ur kylningssynpunkt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...