Just nu i M3-nätverket
Jump to content

FAT32?

nord_viktor

Recommended Posts

Jag installerade precis om windows. Delade upp min hårddisk i två pratitioner. Formaterade c: disken till NTSF och installerade winows xp. Nu vill jag formatera d: disken till FAT32 eftersom det skall flyta bättre för spel o dylikt. Någon som vet hur man formaterar en av partitionerna till FAT32?

Tack på förhand. /Viktor

kontroll panelen, administrative tools, computer management....sen har du disk hanteraren däri, och sen är det att högerklicka på "enheten" och välj formatera....Typ

FAT32 sägs vara något snabbare för läsning och skrivning. Detta dock inget med hur fint 3d-grafiken flyter. Det beror på ram-minne, processorkraft och grafikkort (musinställningar).

NTFS är överlägset på större partitioner eftersom fat32 sparar filer på ett sätt där filer tar större plats än deras faktiska storlek vilket leder till slösning med användbart diskutrymme.

Prova trimma musinställningarna om du använder en mus med ps2 gränssnitt. Det ger skillnad om din fps är 60 fps och uppåt. Detta görs med speciell mjukvara som går att hitta på nätet.

Det går också att öka processorhastigheten på grafikkortet med speciell programvara.

Jag har exakt 60fps i cs. Men vad är det man gör om man trimmar musen. Jag har en usb mus, men jag kan ju stoppa på en ps2 adapter på den. Men vad är det man gör. Och med vad trimmar man musen. En mjukvara, vilken mjukvara? Hehe...lite nyfiken.

Har du en usb så behöver du inte trimma.. den har fler uppdateringar i sekund som default än ps2.

Att du har exakt 60 fps beror på att du har Vertical sync på i display propertys- additional propertys- opengl settings. Det innebär att att framesen anpassas till din skäruppdatering.

Det finns två lösningar på att höga frameraten. Antingen höja skärmuppdateringen med speciell programvara så blir det mer frames.

Om ditt grafikkort inte riktigt klarar av de spel du spelar. Dvs om frameraten plötsligt hoppar ner till 30 fps så kan du ta bort verticap sync så kommer den inte hoppa ner lika långt. Detta är lite svårt att förklara, men det har med att vertical sync gör så att skärmuppdateringen och frames syncas så att inte halva frames visas. Detta syns lite gran, fast man får istället upp frameraten.

Observera den faktiska frameraten aldrig kan vara större än antalet hertz du kör på skärmen i spelet. Så länge du kör på 60 hz så kan du aldrig ha mer än 60 fps vad det än står i spelet

[inlägget ändrat 2002-12-02 18:37:26 av riaX]

[inlägget ändrat 2002-12-02 18:38:13 av riaX]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...