Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjääääälp! DV till DivX 5


Mic

Rekommendera Poster

Jag har frågat tidigare, men inte fått nåt bra svar, NÅN måste ju ha lyckats. Hur kodar jag min DV-video till DivX??

 

Jag har en 9 Gb fil som jag tankat över via FireWire och Windows Moviemaker i XP till hårddisken, filen är i AVI-format. Försöker jag öppna den i Virtualdub så går inte det, i meddelandet sägs nåt om att formatet på filen är av typen DVSD. Vidomi kan inte heler öppna den.

Jag har även försökt via Pinnacle Studio 8 att koda filmen till DivX mha DivX 5.02 Pro, men den kodar bara i någon minut (2-3), sen slutar den. Dessa minuter blir dock bra..

 

Det måste väl finnas nåt bra program för detta, jag har iofs inte hittat nåt trots ganska mycket letande. Gordian Knot lyckas inte heller koda den, men detta program är jag inte säker på att jag använder rätt.

 

Som sagt: HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinnacle Studio 8 att koda filmen till DivX mha DivX 5.02 Pro, men den kodar bara i någon minut (2-3), sen slutar den.
Har du uppdaterat ditt Pinnacle Studio? Mitt var buggigt tills jag uppdaterade det. I slutet av klipp hoppade det hit och dit mellan sekvenserna...

Kan du inte öppna filen i MovieMaker och göra om det till något annat filformat som VirtualDub känner igen? Virtualdub är ju överlägset vad det gäller konvertering/komprimering.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade till 8.3 igår, det hjälpte inte. Dock hittade jag på nätet en codec som hette MainConcept DV Codec som gjorde att Virtualdub kunde köra.

 

Vet inte varför man skulle behöva denna codec, vanlig DV-video borde ju alla program känna igen?

 

Jag körde sedan Gordian Knot som i sin tur använder Virtualdub. Jag lyckades då få ut hela filmen DivX-kodad MEN det var inget ljud på den.

 

Nån som vet hur jag ställer in Gordian Knot (eller Virtualdub) för att få med ljudet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet hur jag ställer in Gordian Knot (eller Virtualdub) för att få med ljudet?
Japp, du måste ju ställa in ljudet för sig. Välja komprimeringsmetod (mp3) och sen även välja full processing mode. Kika under Audio i Virtualdub.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ska kolla det ikväll.

 

Tycker det är mycket konstigt att ett så populärt format som DivX inte fått något användarvänligt frontendprogram. (Typ som Easy CDDA Extractor är för MP3, den är ju busenkel att använda)

 

De som finns ute idag är ju under all kritik, den som jag tycker får godkänt ur enkelhetsprespektiv är EasyDivX, men den kodar ju inte enskilda AVI-filer tyvärr...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu förstår jag inte - VirtualDub är väl ett suveränt, lättanvänt och gratis Frontend till alla avi- och mpeg-codecs, divx som mp3 som dv? :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte det jag. Det jag menar är en frontend som man väljer DVD-skiva alternativt video-fil, sätter vilken kvalitet/format ljudet ska ha och slutligen väljer hur många CD den ska in på. Resten ska programmet klara optimera.

 

Sedan skulle den ju kunna ha en advanced-flik eller så för val av avancerade DivX-inställningar mm.

 

Det är i mitt tycke endast EasyDivX som är på G att uppnå detta, tyvärr har de inte stöd för lösa film-filer så vitt jag förstår.

 

Fram tills nu när jag upptäckte den där DV-codecen funkade ju inte Virtualdub alls, och då var det ju ändå vanlig DV-video. Har ingen försökt koda det till DivX förut eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...