Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PS/2-kontakt på tv-ut?


erikce

Rekommendera Poster

Hej.

Jag besitter problemet med mitt Nvidia Riva TNT2 Ultra, som har en tv-ut som ser ut som en PS/2. Trodde att det skulle vara s-vhs på utgången. Någon som vet om det finns någon konverterare till s-vhs från PS/2? Eller om annan lösning finns på mitt problem?

 

Tack och hej...

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det finns någon konverterare till s-vhs från PS/2? Eller om annan lösning finns på mitt problem?

 

Har inget svar på din fråga, men vill ändå klargöra att kontakten inte heter s-vhs. Den kallas s-video och har inget med vhs att göra (vhs och svhs är ju format på videoband och -system).

 

Men.. svideo-kontakten är ju väldigt lik en ps/2-kontakt. Du är säker på att du inte bara blandat ihop utseendet på dem?

 

(kom just på att kontakten inte alls heter s-video. Det är signalstandarden. Nåja, det är "mer rätt" än svhs iaf..)

 

Oftast använder man s-video (om vi nu bestämmer oss för att kalla dem för det) eller RCA-kontakter (likadana som används till stereon). Över RCA används composite-signal, men över s-video-kabeln kan man använda både composite och s-video.

 

..typ.

 

update: hittade ett inlägg som förklarade lite bättre:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=330938#340047

 

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-01 14:57:31 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minidin, 6-polig - är vad ps/2 använder, och de flesta tv-utgångar _oxå_. Bara att stoppa i en svideo-kabel, de extra två stiften/hålen kan du ignorera. Har du testat att plugga i en svideokabel alls?

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kontakten utvecklades för SVHS en gång i tiden, och kallades S-VHS-kontakt i några år, tills andra highband-videosystem utvecklades för konsumentmarknaden.(Hi8 etc.) Då bytte kontakten namn till s-video. (Eftersom det var inkonsekvent att kalla kontakten S-VHS på andra system)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...