Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

create table .... beskrivning /description


hocke

Rekommendera Poster

om jag skapar en tabell i access kan jag fylla i beskrivning / description i design-läge, hur gör jag för att uppnå detta då jag skapar tabellen med hjälp av SQL ->CREATE TABLE tabell ( post1 INT, osv) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är tyvärr inte lika enkelt i SQL, men du kan göra enligt nedanstående med s k extended properties (se dokumentation för mer info). Exemplen använder Northwind databasen och tabellen Categories.

 

Exempel 1 och 2 lägger till en property. Exempel 3 listar alla properties för en tabell.

 

Exempel 1:

Lägga till property genom SQL Enterprise Manager. Använd "design table" och fyll i "description" fältet.

 

Exempel 2:

exec sp_addextendedproperty 'MS_Description', 'Kategorinamn', 'user', 'dbo', 'table', 'Categories', 'column', 'CategoryName'

där "Kategorinamn" är din beskrivning på kolumnen "CategoryName".

 

Exempel 3 visar alla properties för tabellen:

SELECT   *
FROM   ::fn_listextendedproperty (NULL, 'user', 'dbo', 'table', 'Categories', 'column', default)

 

 

Mvh

 

Jimmy

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm...

tack för hjälpen, men jag hade hoppats på standard SQL som funkar på andra plattformar också.

Jag tänkte att programmet skulle bli plattformsoberoende och köra bl a Linux/MySQL senare och då vill jag inte binda mig till MS-specifika kommandon.

 

./hocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...