Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partionering av Pavillion


Monshi

Rekommendera Poster

Sitter här med den nya hemdatorn. HP Pavillion. Ser bra ut, men...

 

Ett men finns. Hårddisken - 120 GB i en partition. Skulle väldigt gärna vilja dela upp denna i en systemdel och en användardel. En framtidssäkring helt enkelt.

 

Nåja - det är väl enkelt? Eller?

 

Bara ett krux. Med datorn följer en återställningspartition, ingen CD med operativsystem osv.

Så två enkla udnringar, som kanske någon på E-forum kan svara på:

Om jag partionerar om hårddisken, kan jag då fortfarande nyttja återställningspartitionen?

 

Återställs datorn till exakt den version den var i när den levererades igår? Alla programvaror som finns i datorn återinstalleras alltså?

 

Inga enkla frågor, om man inte jobbar på HP eller har använt en sådan dator, men jag hoppas någon kan guida mig.

 

Skickar självklart även frågan till HPs support, men har en känsla av att ett svar via E-fourm kan gå mycket snabbare, eller rättare sagt - skadar inte att pröva.

 

/T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Misstänkte att någon just skulle påpeka att Partition Magic ev kan lösa denna knut. Men jag har då ingen lust att köpa det programmet, eller ladda ned det illegalt för den delen.

 

De två problem jag ser vid en ompartitionering av hårddisken är dels att jag ej då kan nå återställningsenheten dels att en del av de förinstallerade programmen ej finns med där. Återställningsenheten nås nu genom att jag trycker ned F10 när en "HP invent" skärm visas. Om denna funktion är lagrad i hårdvaran ser jag inget problem, men jag misstänker att det är en enkel form av bootmanager som bestämmer vilken partition som datorn ska startas från.

 

Om jag nu lyckas partionera om hårddisken och nå återställningprogrammet så tror jag dock att den inte ska ha något problem att installera om systemet på rätt partition.

Nåja - jag får kanske i värsta fall vänta på svar från HP.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fått ett allmänt svar från HP. Gör det nkelt för mig och citerar det nedan.

 

För framtida användare som råkar hitta denna tråd:

Detta är vad HP säger idag, det kan mycket väl ändras i framtiden

Om du partitionerar hårddisken via dos miljö så kommer inte den dolda partitionen att fungera, efter som den finns på samma hårddisk som operativ systemet.

Det enda sättet att dela upp hårddisken är att få tag på program som gör detta i windows miljö, ex: partition magic.

Detta systemet med den dolda partitionen är på anmodan av Microsoft att alla data företag skall förhindra kopierings möjligheterna av operativ system,och de recovery cd skivor som medföljt skivorna.

Och du kan nog erkänna att detta är svårt att kopiera. för om du kopierar den dolda partitionen får du enbart en dold partition på skivan, utan filer på, eller åtminstone "corrupted files".

Detta systemet är för övrigt inget unikt för HP utan finns på fler och fler data tillverkares "paket köps" datorer.

Återställnings partitionen innehåller allt som finns med första gången du startar datorn så kör du en fullständig återställning så försvinner enbart det som du själv har påverkat eller sparat i datorn.

 

Trist att man behöver tredjepartsprogram för att lösa det. Vore helt underbart om de skickade med en 30 dagars begränsad version av exempelvis PartitionMagic.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...