Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Asus Ti 4600 & XP


Pass

Rekommendera Poster

Tja

Har fått problem med mitt grafikkort Asus Ti 4600. Kör Windows XP pro och när spelar spel och tittar på film så hackar det hela tiden. När jag går in och testar i direct X så hacker den vita boxen som studsar omkring. Det går väldigt långsamt när man testar direct 3d också och även där rör det sig inte speciellt mjuk.

Har testat alla drivrutiner som finns oss nvidia och asus men ingen av dem verkar fungera. Har även uppdaterat mina chipset drivrutiner. Har också testat RivaTuner men det hjälpte inte det heller.

Jag hörde någonting om att grafikkort inte ska dela IRQ nummer. Mitt delar IRQ 16 med USB Universal host controller. Kan det möjligtvis påverka det hela.

 

Asus P4B533, 512 DDR, Asus Ti 4600, 120 GB hårddisk, Soundblaser Audigy

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Asus korten så rekommenderar jag att du kör med Asus egna grafikdrivare.

Det gör inte jag::

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=363718#363735

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa asus egna drivers; vet av erfarenhet att det som regel är bäst att använda drivers från korttillverkaren; att använda Nvidias kan resultera i drastiska prestandaförsämringar; för att testa kapaciteten kan du gå till www.madonion.com och ladda hem 3d mark 2002; testresultatet bör ligga nånstans kring 11000-12000 poäng för ett Ti4600 om allt fungerar korrekt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Har du något kort i PCI-platsen närmast AGP-platsen så kan du pröva med att flytta PCI-kortet till annan kortplats. En del moderkort kan få vissa problem genom att AGP-kortet och närmaste PCI-platsen delar vissa signaler.

 

Om moderkortet har flera PCI-bryggor (brukar gå att se i kontrollpanelen under System/Enhetshanterar osv) så kan det vara ide att flytta runt PCI-korten)

 

Ett annat problem som har gett mig hackig grafik är RealPlayer som lade in något reklamskit. Man kan ta bort det med Adaware men bäst är nog att ta bort RealPlayer och se om det fungerar bättre då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta av mina kort delar IRQ med grafikkortet under Win2k/XP - har aldrig krånglat på grund av det, systemet är juh designat för att fungera så (dela virtuella IRQ'er)?

 

Om grafikkortet skulle dela reell IRQ (listas vi POST) med något annat kort torde kortet misslyckas att starta (utropstecken i enhetshanteraren)?

 

--

.Wey - still learning

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-12-01 02:35:58 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Problemet är väl att när det som delar IRQ med kortet vill accessa bussen/CPU:n så "pausar" den andra enheten, dvs i detta fall grafikkortet.

 

Denna paus orsakar prestandaförlust.

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-12-01 04:25:45 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du startar datorn och glor på POST-infon så delar väl inte kortet faktisk IRQ med något annat kort egentligen? Det är bara Windows som organiserar det så?

 

Tycker inte det bör påverka prestanda eftersom den virtuella IRQ-delningen under Windows inte går att stänga av utan seriöst haxxande...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag blir inte riktigt klok på windows IRQ-tilldelning. Trots att IRQ4 hos mig är ledig, sätter den 4 "grejer" på IRQ3. Hur jag än gör, så har jag alltid en IRQ ledig, och några "grejor" på en annan IRQ.. Suck.

 

Men burken funkar bra ändå, och det är ju huvudsaken.. Men jag gillar ändå inte att nätverkskortet och PROMISE-kretsen delar IRQ enligt windows.. Måste ju dra ner på prestanda...

 

Vid ett tillfälle i den gamla datorn hade nätverkskortet börjat dela IRQ med grafikkortet. Vad hände? När man surfade och bytte sida (=aktivitet på nätverkskortet) sackade bildskärmen av... Ungefär som om systemet skulle varit överbelastat. (Ändå sa windows att över 80% av systemresurserna var lediga..)

 

För att runda av det: Kan man se till att varje grej har sin egen IRQ och åtminstone inte dela IRQ med mer än 2 grejor, så torde allt funka hyfsat.

 

Själv sitter jag och försöker få igång telia ADSL. Om man bockar av proxyservern (proxy1.telia.com) så slutar "internet" att fungera.. Pingar man nåt (oavsett vad utanför telias interna 10.0.0.x) så blir det time-out.. Suck. Är nästan helsäker på att det är telias grejor som krånglar..

Strunt samma. (Det hör ju inte hit..)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag länkar till ett annat forum.

 

http:\\www.2cpu.com

 

Gå till forum och sök på "IRQ sharing" och använadare "jeh". Det som han inte vet om IRQer är inte värt att veta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pedagogen,

jag har aldrig provat telias grejor för ADSL jag hittade dem inte...när det ar dags

Använde iclogin i "Windos" och använder qadsl i Linux just nu.

qadsl funkar i RedHat,SuSE, Mandrake och Peanut Linux 9.3 och säkert några till.

Ja nu halkade jag utanför grafiken, ursökta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tackar för tipsen, eric6, men det verkar som om telias server har vaknat igen.. Jag använder inte heller telias "grejor" för att logga in utan kör med LFConnection keeper. Brukar funka bra. Jag tror att telia helt enkelt sålt för många abonnemang. Ganska vanligt syndrom när det gäller ISP:er.. (ADSL funkade problemfritt i 18 månader till denna höst då det krånglat ideligen)

 

Sorry för att det inte handlade om grafikkort..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå ProfBaltazar

Har testat nvidias 40.71 och 40.72 och även asus V31.40F mm. Kör med asus senaste nu och fungerar fortfarande inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv problemet med att mitt RADEON 9700 Pro "hackade" i grafiken i vissa spel/program och det visade sig vara LF Connection Keeper som var boven.

 

När jag avslutade LF så fungerade kortet som det skulle. Värt att prova kanske.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...