Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Serverstöd på högskolor


lillen_009

Rekommendera Poster

På Växjö Universitet stödjer den websida man får endast CGI/Perl. Jag tycker det är lite pinsamt att de inte stöder ASP eller PHP. Det är trots allt ett otal datautbildningar på olika nivåer här.

 

Hur är det på andra högskolor/universitet runt om i landet. Är det lika bedrövligt där. Man får inte heller sätta upp en egen server på Campus-bredbandet man har hemma (genom Sunet) :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju berätta lite om hur det är vid Linköpings universitet. Något generellt serverförbud för studentnätverket (dvs bredband i studentbostäder) finns inte. Det enda som är uttryckligen förbjudet är att sätta upp en server för att ta emot epost utifrån (däremot kan man köra en mailserver som tar emot epost via universitetets servrar). Webservrar och annat är helt ok att köra.

 

När det gäller egna hemsidor, så finns det dels en "central" server att lägga upp dessa på, eller så kan man gå med i någon av de föreningar som finns för studenter (i princip datorsalar knutna till vissa utbildningar). Jag är själv aktiv i en sådan, och här finns möjlighet till php samt perl/andra cgi-script (och även tillgång till databaser).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju det där med max 15GB ut trafik/månad på SUBNet ... så någon riktigt stor website kanman ju inte ha ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15GB ut trafik/månad

 

Nja, tveksamt. Visst har varningar (och avstängningar) utfärdats, men då har det snarare handlat om 15 GB trafik ut (utanför sunet) per dygn.. ;)

 

Annars så är jag tacksam över att LiU har så schyssta regler och hög toleransnivå som de har.

 

Ett tillägg man kan göra är att man inte får koppla domännamn till ipnummer hur som helst (dvs inte till sin egen dator), men detta är sunets regler och inte lius.

 

tillägg 2: FTP-servrar med anonym access uppskattas inte på LiUs nät.

 

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-11-29 13:41:53 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då SUBNet är ett av de bättre studentnäten jag använt :)

 

Hörde(rykten) att valla skulle(har) få(t) 100mbit(?!!) råkar inte veta om/när Ryd får det oxå?

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-29 14:25:48 av Stoffe-2k]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i Xäxjö har också Sunet men vi är inte tillåtna att ha en egen server - inte ens en enbart för att ha sin hemsida på när de erbjuder så dåligt scriptstöd på sina egna servrar. Det skriver så här i informationen:

 

OBS!!! Serververksamhet t ex FTP, WEBB osv. är ej tillåtet på studentnätet. Om behov finns för seververksamhet i studiesyfte kan tillstånd erhållas från IT-sektionen mot uppvisande av intyg från prefekt/kursansvarig.

 

Det kan alltså inte vara Sunet som säger nej eftersom det verkar vara tillåtet i Linköping, utan det måste vara IT-sektionen här som säger nej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan alltså inte vara Sunet som säger nej eftersom det verkar vara tillåtet i Linköping, utan det måste vara IT-sektionen här som säger nej.

Helt rätt, Sunet förbjuder ingen att ha serverar på nätet, det är upp till varje admin/ledning på skolan att göra policyn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...