Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Docka från en dator till en annan


stickans

Rekommendera Poster

Hej!

I vilken mån går det att ”docka över” filer och om möjligt även program från en dator till en annan. En bekant som tidigare hade en ca 5 år gammal(?) Compaq-dator, P133 tror jag, har fått en ny modern dator och vill nu ”docka över” filer och ev. även program från den gamla datorn till sin nya. I vilken utsträckning går detta och hur gå tillväga…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med docka över, om du menar en vanlig hederlig kopiering så borde det gå med att man kopplar den gamla hårddisken till den nya datorn och kopierar dom filer man vill ha. Om du menar att programmen och så ska fungera som förr så finns det program som Ghost eller Drive Image som klonar det gamla till det nya (förutsatt att vi pratar om Windows). Vad är det för operativsystem på den gamla? Är det ett nytt operativsystem på den nya? Vill han behålla det gamla operativsystemet?

 

Men en kloning känns lite tveksam med tanke på den gamla datorn och om den nya är modern. Lite mer info om den nya hårdvaran och ev. nytt OP skulle hjälpa.

 

---------------------------------------------------------------------------------

Gigabyte 7VAXP Athlon XP 2400+, 512PC2700 DDR, 256PC2100 DDR, Inno3D GF4Ti4600. WinXP Pro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...korskopplad nätverkskabel..???

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Pentti, Ja I första hand gäller det att få över filer från den gamla datorn till den nya. Men skulle det dessutom gå att kopiera över vissa program så vore det ju än bättre såklart.

 

Operativsystemet på den gamla datorn var Win 98 och på den nya finns Win XP. Han vill inte ha kvar det gamla Win98 utan använder i fortsättningen Win XP.

 

Hur ansluts datorerna? Genom en utgång för ”Nätverk” eller så på respektive dator. Det finns dock knappast något nätverkskort – åtminstone inte på den gamla datorn?

 

Hur sedan göra kopieringen från den gamla datorn? Går man in i utforskaren och skapar en ny katalog under C: och döper denna till t ex ”Gamla datorn” … Men sedan i så fall? Finns väl ingen funktion ”Importera från” eller liknande när man är i den nya katalogen och sedan högerklickar?

 

Jag är säker på att båda datorerna har IBM-processorer, den gamla på P133 MHz och den nya på ca 1 GHz. Hårddiskutrymmet på den gamla drygt 1 GB och den nya en 40-60 GB.

 

Detta att klona program med hjälp av de program du nämner låter avancerat…. Han får nog vara tacksam om jag efter din hjälp lyckas kopiera över filerna….

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt att kopiera bara programmen och få dom o funka i XP, kanske med programmet cleansweep där det finns en funktion att exportera program, men jag vågar inte säga hur det funkar om man exporterar mellan två olika versioner av operativsystem.

 

Eftersom ingen nätverkskort finns på den gamla, så faller Andersson_s annars utmärkta förslag. Man kan köra med en paralellportskabel mellan datorerna, det var många år sen jag använde den porten, så jag överlåter åt nån mer kunnig att förklara hur det går till.

 

Så här skulle jag göra: Koppla loss hårddisken från Compaqen. Stoppa in den i den nya burken som en "slave" (det finns förhoppningsvis en bygling och instruktioner på den gamla hårddisken om hur man gör den till en slave.

 

Alternativt kan man sätta den gamla HDn på IDE2 som master (behöver inte bygla om HD), efter att man kopplat bort ev. CD (som man kopplar tillbaka när man kopierat över filerna)

 

När du sen startar XP så ska XP hitta den nya hårddisken, troligen blir det som D: beroende på om den nya HDn är partitionerad eller inte, och sen kan man i utforskaren kopiera över det man vill ha till den nya hårddisken i den katalog man skapat, exempelvis "Gamla datorn". Man kan kopiera det vart man vill, huvudsaken är att man hittar det sen.

 

Vad gäller programmen som är installerade som man vill använda, så är det nog bara en ominstallation som gäller. Beroende på vad det är för program, om det t.ex. är sk utilities som Norton Systemworks, antivirus eller brandväggar, så måste man ändåså oftast ha versioner som är skrivna för XP.

 

IDE1 och IDE2 är portarna på moderkortet som dom platta kablarna till hårdiskar och cd kopplas till. (utifall du inte känner till det)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, kom bara ihåg att vara försiktig där inne, använd inte för mycket våld när du ska trycka in kablarna i moderkortet, så att du inte böjer moderkortet för mycket, håll emot med ett finger under så gott det går. Talar av egen erfarenhet ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andersson…. Tror som sagt inte att det finns något nätverkskort på hans gamla så det blir att försöka med Penttis recept… Förklara annars gärna korskopplad nätverkskabel… Från till – från till…

 

Som du märker är jag nog inte tillräckligt bevandrad i datorer för att veta hur man ska ”tänka” som en sådan tingest… En dator kan utföra mycket och snabbt – men resultatet blir inte bättre än sämsta länken… och oftast är detta väl användaren…

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OK det Pentti skriver,men det skulle vara intressant att veta vad som hände med hans moderkort,och hur detta visade sig

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...