Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksspärr


phanto

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

Min kompis har köpt en 233Mhz med 64Mb ram och win2k. Den har tidigare tilhört ett stort nätverk och nu när han försöker ladda ner filer så går det inte.

När jag försöker skicka filer genom msn messenger, så står det att det är spärrat.

 

Vet någon nån lösning på detta?

 

 

/phanto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle underlätta om du beskrev hur datorn är kopplad till internet. Överföra filer och köra messenger är ingen ide att prova med förrän du vet om nätkopplingen funkar överhuvud taget.

Parentes kanske men 64MB och Win 2000 verkar väldigt lite.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorn är kopplad till GavleNet. Och allting funkar på internet förutom att ladda hem filer, tex winamp, mediaplayer osv.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, min kompis formaterade den under veckan och har inte hunnit slängt in allting. än.

 

Någon som kan hjälpa?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ligger datorn eller någon dator ni försöker skicka ifrån bakom en router?

 

router + MSN/ICQ fungerar oftast inte, om man inte konfigurerat routern för det.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nepp, ingen dator tillhör ett nätverk nu nå mer. Och det är ju inte bara msn messenger som det inte funkar att ladda ner filer i från, även om man bara ska ladda ner från t ex download.com.

 

Problemet ligger nog i det faktum att datorn förut har tillhört ett nätverk, men kan man ändra dessa gamla inställningar någonstans?

 

Tack.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-28 21:20:56 av phanto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som det skule bero på annat än operativet (W2K) eftersom den är omformaterad och det funkar att surfa mm.

Kan du köra Messenger och ladda ner filer från någon annan dator kopplad på samma sätt?

Är din dator endast kopplad till GavleNets utrustning (kabelmodem, adsl, fastighetsnät (ethernet i väggen)) med en vanlig TP-kabel?

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om flera i samma fastighet som du bor i har samma problem? I GavleNet sitter det utrustning i form av switchar, brandväggar och dylikt i varje fastighet. Dessa kan påverka vad du kan göra beroende på hur dom är uppsatta.

Vidare kan GavleNet ha restriktioner för trafiken även om dom, på sin hemsida, påstår motsatsen.

Jag är mycket skeptisk till att din PC skulle vara boven om det är som du säger att den är omformaterad och därmed ominstallerad. Om din kompis bara körde en standardinstallation och inte har mixtrat med den borde allt funka. Att några spår eller begränsningar efter en tidigare installation skulle vara kvar efter omformatering ser jag som tämligen osannolikt.

 

Felsökning:

1 Kolla om dina grannar kan ladda ner filer och köra messenger. Kan dom inte heller det pratar du med din fastighetsägare.

 

1b Om det inte funkar för dina grannar heller kollar du med någon annan som är ansluten till GavleNet i någon helt annan fastighet. Funkar det inte hos dom heller ligger troligtvis problemet hos GavleNet.

 

2 Kolla med en annan dator (som du vet funkar) i ditt uttag. Funkar den så bör du reklamera kompisens jobb med formatering och installation.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick med den gamla datorn att ladda ner utan problem veckan innan, och jag tror inte det är GavleNet det hänger på. Men jag ska säga åt honom att kolla upp det utifall...

 

 

/phanto

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom han köpt den av en kompis och datorn är rätt så gammal, så finns det ingen support tillgänlig.

 

Verkar vara en svår uppgift detta...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom han köpt den av en kompis och datorn är rätt så gammal, så finns det ingen support tillgänlig.

 

Verkar vara en svår uppgift detta...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej...

Men när man ska skicka filer genom messenger står det att det är nätverksspärrat. Och det är inte det är GavleNet det är fel på, dom har kontaktats...

 

 

tips till alla: läs igenom HELA tråden, svara sen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det står att det är nätverksspärrat när du skickar filer genom MSN kan betyda i princip vad som helst.. Bortsett från att det fungerar.

 

Om vi säger att det är några inställningar som är låsta, var skulle de vara låsta?

 

Knappast processor eller moderkort. Troligen mjukvaru via något program. Men har han formaterat så är det i princip uteslutet.

Nätverkskort, nae, jag har då aldrig hört om något nätverskort som spärrar MSN m.m.

 

Det skulle vara en autokonfigureringsport (ute på väldigt hal is nu) på moderkortet. Vet inte riktigt vad jag snackar om nu.

 

Nae, jag tror definitivt att det är en inställningsfråga - i windows. Eller en router i någon ände.

 

Att spärra alla datorer hårdvarumässigt i ett nätverk tycker jag verkar väldigt onödigt. Då är det mycket bättre att köra med en firewall, vilket antagligen är en mycket smidigare och säkrare lösning.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-11-30 16:58:26 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...