Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internets infrastruktur

Starre

Recommended Posts

Hej alla!

Citerar nu Aftonbladets nätupplaga:

Redan före terrorangreppet mot World trade center i New York har underrättelsetjänster världen över varnat för att nästa terrorangrepp mycket väl kan rikta sig mot Internets infrastruktur.

Nu undrar jag, är det verkligen realistiskt? Måste ju röra sig om enorma mängder knutpunkter?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,232543,00.html

Det borde ju vara rätt svårt tycker man...

Funkar inte en väg tar den en annan väg!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

Exakt, jag menar, det är väl ändå själva idén med Internets uppbyggnad, just att det ska vara svårt att sänka hela Internet.

Nu undrar jag, är det verkligen realistiskt? Måste ju röra sig om enorma mängder knutpunkter?

Realistiskt, nja.. Omöjligt Nej, se bara hur det gick där det var en "liten" DDOS atack mot DNS Root servrarna...

Men, det beror väl lite på hur man definierar Internnet oxå, troligen är Internet == E-Post & WWW för 90% av användarna och skribenten på Aftonbladet.

[inlägget ändrat 2002-11-28 18:34:42 av Stoffe-2k]

Funkar inte en väg tar den en annan väg!

Ja, protokollet är utvecklar för att klara det, men om det bara finns en väg då? Och om man istället klipper en knutpunkt, typ den i Washington, vad händer då tror ni?

Exakt, jag menar, det är väl ändå själva idén med Internets uppbyggnad, just att det ska vara svårt att sänka hela Internet.

Japp, och på många håll stannade det just där - som en idé...

Japp, och på många håll stannade det just där - som en idé...

Jasså? Varför blev det inte så då? Jag menar, varje uppkopplad dator mot Internet är ju en brygga vidare mot andra?

Nä, bara i teorin... Det är antagligen inte kommersiellt försvarbart att bygga efter den idé som odlades fram under det amerikanska försvarsprojektet. Internet är sårbart, mycket sårbart. Det ser man inte minst när någon "knutpunkt" lägger av...

Jag menar, varje uppkopplad dator mot Internet är ju en brygga vidare mot andra?

Jaså? Jag själv har bara en nätverkskabel till min dator och jag vet att min operatör bara har en kabel ut... Däremot, på IP-nivå, har du kontakt med alla andra på Internet, men det är kablar man klipper av, inte IP-paket...

Det är antagligen inte kommersiellt försvarbart att bygga efter den idé som odlades fram under det amerikanska försvarsprojektet.

Om man ser till kostnaderna som kan tänkas uppstå vid en massiv attack är det nog ekonomiskt försvarbart.

Nä, det tror jag faktiskt inte. Om det fanns en lönsamhet i det, så vore det redan åtgärdat. Samma sak med elbolagen, det kostar massor att laga ledningar som dragits ned av is, snö och omkullblåsta träd varje år. Men det kostar enormt mycket mer att röja ledningsgatorna så man vore kvitt problemet.

Kruxet är bara att själva kostnaden för samhället blir nästan försumbara när folk blir utan ström på nätet. Jobbigt för de drabbade men städerna drabbas ju nästan aldrig.

Föreställ dig kostnaderna för samhället, om hela Internet skulle vara nere, bara en dag.

Det jag menar är, att Internet inte är vad det var tänkt att det skulle bli....

Men du har rätt, tanken från början var att USAs försvar ville ha ett nätverk mellan sina olika platser och som skulle fortsätta att fungera även om några förbindelser skulle klippas av.

Föreställ dig kostnaderna för samhället, om hela Internet skulle vara nere, bara en dag.

Det är fel fråga. Frågan är istället vilka reservplaner som företagen/samhället har, när något sådant händer. Sitter man bara och tittar på medan nätet stannar, kostar det pengar, men har man en handlingsplan så påverkas man inte lika hårt. Men kostar pengar gör det i alla fall...

Och det var inte många år sedan som vi inte hade Internet alls, men nu helt plötsligt är både samhället och vi själv beroende av det. Knepig utveckling.....

Några hundra grävmaskiner på lika många strategiska ställen. Sen gräver man av lite kablar på dessa ställen så skulle man göra hyggligt stor skada.

/Johnny - Över 400 (o)seriösa inlägg!

GOD JUL!

http://www.johnnyronnberg.com/weise - En levande legend!

http://www.johnnyronnberg.com/fuglesang - En blivande legend?

Det blir som de blir, det blev som de blev.

15 välplacerade grävmaskiner modell större, sen är det stopp. Problemet är att det måste göras samtidigt på alla platser.

Och det var inte många år sedan som vi inte hade Internet alls, men nu helt plötsligt är både samhället och vi själv beroende av det. Knepig utveckling.....

Ny teknik är beroendeframkallande, både strukturellt och individuellt :)

Några hundra grävmaskiner på lika många strategiska ställen. Sen gräver man av lite kablar på dessa ställen så skulle man göra hyggligt stor skada.

Möjligtvis bomber då. Tror att dessa knutpunkter är underjordiska.

CJ Björkdahl

Mr Andersson skrev:

"15 välplacerade grävmaskiner modell större, sen är det stopp. Problemet är att det måste göras samtidigt på alla platser."

Ja, och då pratar vi troligen enbart om Sverige. Man kan knappast sänka hela internet med 15 grävmaskiner. Sen behöver man ju faktiskt inte nödvändigtvis vara uppkopplad mot en svensk ISP... Man kan ju köra satellit, och då kan du gräva bäst du vill i Sverige utan att jag berörs....

MVH

pedagogen

Om man dumpar rotservrarna då (alltså platserna då menar jag ;)? Det är juh "bara" ett tiotal.. vad skulle hända då?

--

.Wey

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...