Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från MP3 till minidisk ?


Robert

Rekommendera Poster

visst kan man spela in, det e bara att skaffa en 3, 5 mm kabel, det vill säga en hörlursplugg i vardera ende....det finn i de flesta elektronik-affärer......

 

seda e det bara att koppla md:n och datorn och spela in respektive spela upp..

 

om du har en sony-md så kan man beställa speciell programvara och kabel för pc datorer...men jag har ej funnit vart man kan beställa detta paket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag har själv gjort det flera gånger. DEt blir faktiskt ganska bra ljudkvalitet trots den analoga överföringen...

 

Annars kan man ju alltid skaffa ett SB live eller player 1024 och spela över musiken digitalt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp, som sagt kan man juh åxå skaffa ett ljudkort med digitalutgån, men det är dyrt....

 

hur mycket kostar ett sådant kort föresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

560:- ink. betalade jag för mitt SB player 1024 på mycom i Stockholm.

 

Då finns alla ut/ingångarna, men du får bygga en adapter eller köpa till en adapter för aqtt få ut det i SPDIF format.

 

I manualen står pin - specen på den interna kontakten, så tänkte nog bygga en egen frontpanel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, ganska nice, jag vet inte om jag skall skaffa ett sånt eftersom jag vill köpa mina skivor i "orginal", jag vill juh ha med det som liksom förljer med, känslan att köpa en ny cd :-)

 

men för de som laddar ned mycket mp3:or och har en md borde juh skaffa det...helklart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, med 3.5 mm kabel kan jag spela in analogt, och med ljudkort med digitalut - digitalt.

Det följde med en optokabel med md, är det för anslutning till CD spelaren med digital/opto utgång? eller finns det optoutgångar på ljudkort ???

 

/ Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den optiska sladden e till för ljudöverföring från cd till md, men det e bara de senaste cd-spelare som har denna optiska utgång.....

 

och, det ljudkortet vi snackade om hade åxå en optisk utgång, men då kostar det som du ser i något av de föregående "medelandena".

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

En optisk utgång är annars inte svårt att bygga.

 

Om du har en CD-ROM spelare med digital utg (finns på de flesta nyare) ellr ovan nämda ljudkort, så har ELFa en s.k. TOS link. Det är bara att köpa denna och koppla in på digital utg (rätt polvänd) så kommer en lysdiod i denna att blinka fram digitala signaler :-). DEnna är också en standard kontakt (som sitter pr dyrare cd spelare) så din kabel kommer antagligen att passa. DEn kostar ca 20-35 kr ...

 

Jag har själv köpt en, men inte hunnit bygga in den då jag precis köpt datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär kan det vara så att digital utgången på cd-rom spelare inte alltid verkligen existerar. Vill de spara några kronor så visst är det frestande att ta bort digitalutgången som ändå bara ett fåtal använder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

aha, då är det värre, skall nog kolla det då...

 

Å andra sidan har jag en HP8100i och den borde ha en inkopplad dig. utg. iallfall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu tror jag att jag har ganska bra grepp på det (minidisken är en julklapp till min systerson och det kan vara bra att kunna svara på lite frågor)

Jag tackar för alla svar och förslag

 

MVH / Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...