Just nu i M3-nätverket
Jump to content

global.asa

kryxz

Recommended Posts

hur gör man för o redigera ett användarspecifikt databasfält i global.asa filen?

måste nämligen flagga av inloggningsstatusen när sessioner förstörs utan normal utloggning..

Du måste spara ner sessionsID för varje användare som loggar in och sedan i session_onEnd så letar du upp posten med rätt sessionID och sätt fältet till något.

Tyvärr har aldrig session_onEnd fungerat 100% för mig, så det är ingen lösning som jag förordar om det är viktigt data som skall lagras...

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

Tjena!

Generellt är det så med webapplikationer att man aldrig kan veta när en session e g e n t l i g e n avslutas.

(Det finns ingenting fysiskt som kan betecknas som en session, eftersom förbindelsen mellan server och klient stängs i och med att alla TCP-paket skickats klart. Detta skulle i så fall vara sessionen - dvs. varje anrop till servern...)

Därför är sessionsobjekt otillförlitliga - för de liksom alla andra sessionslösningar bygger på att man sätter en rimlig(?) time out för det man definerar som en session...

Jag rekommenderar ingen att använda de inbyggda sessionsobjekten i ASP. Det är bättre att själv bygga motsvarande funktionalitet, så har man 100% koll på vad som verkligen händer...

Antar att ovanstående egentligen inte är så bra svar på din specifika fråga - men har du sessionerna i en databas, så är det bara att sätta en timestamp på dem, och när det har gått x antal minuter sedan sessionen senast användes, så betraktar du den som avslutad......

/ Johan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...