Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska man egentligen välja??


phanto

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt att köpa ett GF4 ti4200 kort, men många verkar också gilla radeon 9000 korten. Eftersom jag läste i 'Pc För Alla' att Gf4 korten inte alltid passar med alla moderkort (för stora) så skippar jag nog dom.

Så nu har jag börjat fundera på radeon 9000.

 

Är det egenligen någon stor skillnad i kvalité och prestanda?

 

Tack för ordet.

 

 

/phanto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja du, Radeon 9000 spelar liksom inte ens i samma liga som Ti4200. R9000 är långsammare än R8500, och R8500 tenderar att ligga jämsides eller strax under Ti4200 i ren råprestanda (eftersom R8500 lanserades mot GF3 faktiskt).

 

Så jämför R9000 mot GF4 MX istället - med tanke på att R9000 bara kostar runt hälften av vad ett Ti4200 så har jag lite problem med din jämförelse ;)

 

PC-för-alla måste skämta, GF4-Ti-korten följer juh AGP-spec'en så om det inte passar i moderkortet pga saker ivägen så får juh moderkortstillverkaren fixa det åt dig, om det är ett moderkort som vill ha en port som får kallas för agp-port ;p

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Radeon9000pro ligger mitt emellan GF4MX och GF4ti. Ett utmärkt budgetval, som till råga på allt har bra tv-ut. Vad jag inte kan förstå är att (när man läser ATI-specen) 128MB-korten enbart har compositvideoutgång. (ingen s-video, s-video har dock 64 MB-korten.) Varför gör di på detta viset??

 

Radeon9000pro är faktiskt det bästa budgetvalet som finns idag, eftersom kortet stöder directx8.1, vilket varken GF4MX (directx7) eller GF4Ti (directx8.0) gör. Oerhört bra grafik för 1100 spänn.

 

Observera att det finns prestandaskillnad mellan Radeon9000 och Radeon9000pro.

 

Man kan säga att Radeon9000pro presterar som ett GeForce3-kort, men har oerhört mycket bättre stöd för tv-ut. Kolla in detta:

http://www.xbitlabs.com/video/rad9000-64-128/

(För övrigt en mycket bra rysk (!) hardware-site)

 

MVH

pedagogen -delvis ryss. :)

[inlägget ändrat 2002-11-27 04:57:02 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Beror ju på vad man skall göra med kortet. Skall man huvudsakligen spela så håller jag med dig. Men skall man huvudsakligen titta på nerladdade filmer etc. så är Radeon ett mycket bättre val. Och så går det helt utmärkt att spela med om lusten faller på.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mest ska jag använda kortet till spel. Mitt nuvarande hänger med, men jag vill ha ett kort som är snabbt och visar snygg grafik.

 

"PC För Alla" citat:

'Problemet är att Geforce 4- korten är större än tidigare grafikkort och därför inte passar på alla moderkort.' (slutcitat)

 

Detta står i det senast numret, #10 dec 2002.

 

Ska jag tolka det som dom har fel??

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-27 14:33:28 av phanto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har då aldrig hört om några problem pga kortens storlek (dom är längre än ett vanligt ATX-moderkort, så se till att ha några cm plats 'till höger' om kortet vid agp-platsen).

 

Däremot finns det fall med moderkort som fallit utanför AGP-specifikationerna för AGP-platsen, och då har kortets kondensatorer långt bak kolliderat med moderkortets kondensatorer. Alla fall jag hört om har dock löst detta på något vis, antingen en fabriksändring eller byte - och det var främst en specifik modell moderkort från en specifik tillverkare, och det var inte GF4-kortets fel direkt ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har då aldrig hört om några problem pga kortens storlek
Det har jag. Enbart en IDE-kabel fick plats mellan hårddisken och bakkanten av GF4-kortet. Det var TIGHT!

Men sen var det en ganska trång låda också...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter precis och läser Microdatorns stora grafikkortstest inför mitt sedan länge planerade grafikkortsköp. Visserligen har de inte testat kvaliteten på tv-utgången, men tänkte ändå göra en snabbredovisning av deras resultat.

 

<5000 kr:

bäst i test: Gigabyte Maya II Radeon 9700 pro, 4100 kr

Bästa budgetval: Inno3D Tornado Geforce 4 Ti4600, 2260 kr

 

<2500 kr:

Bäst i test: Asus v8420 Deluxe (Geforce 4 Ti4200), 2500 kr

Bästa budgetval: XFX Geforce 4 Ti 4200, 1395 kr

 

<1500 kr:

Bäst i test: Hercules 3D prophet 9000 Pro, 1495 kr

Bästa budgetval: HIS Excalibur Radeon 9000 Pro, 1035 kr

 

 

Halvsvårt val faktiskt. Läser och väljer..

 

update: såg nu att priserna var exkl moms. nedrans.. :P

 

[inlägget ändrat 2002-11-27 16:23:50 av jonasn]

[inlägget ändrat 2002-11-27 17:05:45 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att det är ont om utrymme till disken är juh inte så mycket moderkortets- eller agp-kortets fel eller? Torde juh vara lådans fel, då det krävs att man får plats med ett kort som är över halvlängd. Å disken borde gå att flytta till en annan plats?

 

Det är juh knappast så att GF4Ti-korten är de första som överstiger halvlängd, men kanske de första som sålts i stora mängder? :)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp ett 128MB-kort, skulle jag göra ;)

 

...annars är Creative helt ok - du får dock ingen DVI-I<->VGA-adapter med såvitt jag vet. Behöver du använda dubbla VGA-skärmar tillkommer det alltså några hundralappar.

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det ovan nämnda testet står det att:

 

..följer det också med någon form av adapter eller kabel för att kunna ansluta en kompositkabel till videoutgången. I vissa fall gör denna adapter eller kabel också att man kan ta emot en videosignal in till grafikkortet.

 

Vad jag funderar över är alltså om jag fattar detta rätt.. vissa kort kan alltså även ta IN videosignaler? Kan detta användas till.. eh.. ja.. vad kan man använda detta till?

 

Är det enbart för analog video-capture, eller kan jag ansluta en extern tv-tuner (t ex video) och använda detta för att se på tv? Ingen av funktionerna är sådär jätteintressant egentligen, men jag vill veta vad jag betalar för och vad jag får. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-27 17:04:08 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<5000 kr:

bäst i test: Gigabyte Maya II Radeon 9700 pro, 4100 kr

Bästa budgetval: Inno3D Tornado Geforce 4 Ti4600, 2260 kr

 

<2500 kr:

Bäst i test: Asus v8420 Deluxe (Geforce 4 Ti4200), 2500 kr

Bästa budgetval: XFX Geforce 4 Ti 4200, 1395 kr

 

<1500 kr:

Bäst i test: Hercules 3D prophet 9000 Pro, 1495 kr

Bästa budgetval: HIS Excalibur Radeon 9000 Pro, 1035 kr

 

Verkar ju skitsumt test. Prisklasserna är ju helt off?

 

Varför skulle man köpa ett Ti4200 om ett Ti4600 kostar mindre? Ti4600:an är ju billigare än det sämre kortet?

 

Detsamma gäller ju för budgetvalet i den andra klassen. Ti4200:an slår ju Radeon 9000 med hästlängder om både pris och prestanda är bättre?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man köpa ett Ti4200 om ett Ti4600 kostar mindre? Ti4600:an är ju billigare än det sämre kortet?

 

Jag funderade över samma sak. De har dock även lagt in tillbehör och sånt i bedömningarna, och med ASUS GF4 4200-kort följer det med massor av kablar, 3d-glasögon osv, medan det för det billiga 4600-kortet (Inno3D) nästan inte medföljer nånting (typ en musmatta).

 

Dessutom klarar ASUS-kortet video in. Vad man nu kan tänkas använda det till.

 

Detsamma gäller ju för budgetvalet i den andra klassen. Ti4200:an slår ju Radeon 9000 med hästlängder om både pris och prestanda är bättre?

 

Jo, jag håller med om att indelningarna är lite skumma. De måste ju ändå dela in det på något vis, men ett kort som kostar 1395 kr borde ju rimligtvis och logiskt hamna i klassen "Max 1500 kr".

 

Tack för kommentarerna om korten btw. Vad rekommenderar du? Jag väljer mellan att investera en slant (dock inte så mycket som ett 9700 pro kostar), och att vara lite halvsnål.. :)

 

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg idag att Radeon 9500 Pro tydligen har börjat att levereras. Och enligt Anandtech har de senaste drivrutinerna sprutat upp kortet rejält i hastighet:

 

http://www.anandtech.com/printarticle.html?i=1756

 

Tyvärr verkar Sapphire Radeon 9500 Pro 128 MB ha försvunnit från Komplett idag, kanske beslöt de sig för att höja priset efter att ha läst den artikeln? Annars tyckte jag att det var ett fynd för drygt 2000:-.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC-Magazine testade i 12/2002 6 st ti4200 kort och 4 st Radeon 9000 Pro.

Bäst Bildkvalite

MSI G4Ti4200-VTD64 också totalvinnare

2:a Leadtek Winfast A250Le TD MyVIVO

3:a Sapphire Radeon 9000 Atlantis Pro (också 3:a i bildkvalite)

vill man ha ett tyst kort, Sapphire Radeon....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska investera så tycker jag att du borde satsa på ett ti4600. Eller ännu värre Radeon 97000 utan pro.

 

Man kan aldrig ha för lite grafikkraft.

 

Själv så siktar jag in mig på Radeon 9700 pro så fort jag har bestämt mig för en ny dator.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar Sapphire Radeon 9500 Pro 128 MB ha försvunnit från Komplett idag, kanske beslöt de sig för att höja priset efter att ha läst den artikeln? Annars tyckte jag att det var ett fynd för drygt 2000:-.

 

Nope, pratade precis med komplett på telefon, och anledningen att de har tagit bort 9500 pro är att deras leveransdatum började krypa iväg bortåt februari-mars. Visserligen var det obekräftat, så de "kunde lika gärna dyka upp i morgon", men komplett ville inte riskera att ha en bunt ordrar som ligger och väntar på radeonkort till mars, så därför tog de helt enkelt bort dem..

 

..vilket är förståeligt, och bra. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2002-12-02 14:15:46 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej jag funderade på.. (nu när 9500 pro som jag hade bestämt mig för inte verkar finnas varken i sverige eller utomlands än), är Radeon 9700 och GF4 Ti4400. Vad skiljer dem mot Radeon 9700 pro respektive GF4 Ti4600?

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är högre klockfrekvens i Pro/Ti4600 än deras långsammare syskon, det är enda skillnaden. I prestanda är det dock en ganska stor skillnad, ta en titt på THGs grafer så får du se... hursomhelst skulle jag välja ett 9700 idag oavsett Pro eller inte ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, pratade precis med komplett på telefon, och anledningen att de har tagit bort 9500 pro är att deras leveransdatum började krypa iväg bortåt februari-mars.

 

Den motiveringen skulle kunna stämma, jag har t ex sett leveransdatum 030131. Men jag undrar även om inte deras prissättning var väl generös. Ett 9500 Pro 128 MB Retail ville de ha 2014:- för inklusive moms. Nu vill de ha 2177:-för ett 9500 128 MB Retail...

 

En lösning för Komplett att undvika problemet vore att med motiveringen 'vi tar bort produkten för att leveransdatumet gled iväg' annullera alla beställningar till pris 2014:-. Sedan plockar man in produkten igen med en lämplig prisjustering, dvs högre pris, efter en lämplig tidsperiod...

 

Det verkar nämligen inte finnas något hinder för Komplett att ha kvar andra produkter vars leveransdatum är satt till 030131. Så vi får se vad som händer när 9500 Pro 128 MB Retail kommer tillbaka. Håll ögonen på priset 2014:-. Inkl moms.

 

/Stålis (konspiratorisk)

 

 

PS Min gissning är att det hamnar på 2680:- DS

 

[inlägget ändrat 2002-12-02 18:39:52 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...