Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Debian


Miyo1

Rekommendera Poster

Jag tänkte hämta hem debian från ftp.se.debian.org/debian-iso/3.0_r0/images/i386/ och nu undrar jag vad det är för skillnad på filerna debian-30r0-i386-binary-1.iso och debian-30r0-i386-binary-1_NONUS.iso? Vilken ska jag använda? Är det lämpligare att använda den som är icke-US, eftersom jag befinner mig i Europa, eller har det ingenting med det att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även in http://www.debian.org/CD/ och fundera på om du kanske vill använda en minimal installations-cd och sedan installera resten över nätet, eller kanske använda jigdo för att få en uppdaterad cd.

 

Förövrigt kan du se vilka paket som finns i non-us, men inte i vanliga cd:n här: http://packages.debian.org/stable/non-us/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag blev mest lite förvirrad när det fanns två stycken filer av den första skivan, men de andra sex eller sju, finns bara i en version. Det verkar dock, som om man kan använda sig av vilken som. Det borde i vilket fall som helst gå att rätta till i efterhand, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Som sagt innehåller non-us sånt som inte får distribueras i USA, antingen pga patent eller pga restriktioner när det gäller kryptering, även om de senare försvunnit.

 

Du behöver bara första skivan, den innehåller allt det nödvändigaste. Kolla även faq:en (http://www.debian.org/CD/faq/). Om du har en sjyst uppkoppling kan du hur som helst installera alla de paket du kan tänkas vilja ha när det grundläggande väl är installerat. Det är iallafall onödigt att ladda ner och bränna alla 7 skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, än en gång, för hjälpen. Jag har laddat ner båda versionerna, och tänkte försöka först med NON_US-versionen. Funkar inte det, så tar jag den andra, så enkelt är det. Är det förresten så, att det huvudsakligen kommer ut mjukvara till Red Hat och Mandrake, medan det är svårare att hitta till Debian (och andra Linux-distributioner)?Om jag tex vill ladda ner drivrutiner från NVidia, så är det väl drivrutiner som är avsedda för X86, oavsett distribution?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna, att när jag bränt iso-filen (med Nero i win2k) så kontrollerade skivan i utforskaren. Det finns bland annat en fil som bara heter debian, utan filändelse, och utan innehåll. Den är alltså på 0 byte. Är det som det ska vara, eller kan det vara fel på iso-filen som jag laddat ner? Läste någonstans att man kan kolla md5-summan, hur gör man det, egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vilken distribution av linux man kör, linuxprogrammen fungerar utmärkt på Debian. Nvidias drivrutiner går också att installera på Debian (använder själv Debian + Nvidias drivrutiner).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...