Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Referens


Quimm

Rekommendera Poster

Hur kan jag få tag på vartifrån mina besökare kommer. jag vill veta vilken adress besökaren lämnade innan han/hon kom in på min sajt! Finns det något sätt i ASP att göra detta?

 

/Quimm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

request.servervariables("HTTP_REFERER")

är det som hämtar den länkande sidan.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - Gomorron

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte hämta den ref. Är det för att jag kör PWS på min egen dator som jag inte får någon sträng när jag kommer från en annan server till min?

 

/Quimm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.essential.se

Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") ger bara ett värde när du kommer via en länk. Skriver du in adressen till sidan manuellt, eller väljer en favorit lämnas strängen tom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Bara för att detta alltid måste sägas när man pratar om HTTP_REFERER:

 

Man ska aldrig lita på värdet som kommer i HTTP_REFERER. Det är oftas korrekt, men är helt beroende av hur bra/dåligt funktionen har implementerats av den som skrivit browsern som klickar på länken. Ibland är värdet tomt när det inte borde ha varit det, ibland innehåller det adresser som besöktes tre klick tidigare, etc. etc.

 

Det finns alltså ingen säkerhet i att använda HTTP_REFERER, och det bör användas med omdöme... (Men något bättre alternativ finns ju inte, så vad ska man göra..)

 

/ Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då om man vill veta villken server som senast var besökt? Eller är det bara att låta var och gå vidare? :)

 

/Quimm

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du inte.

 

Möjligtviss om du kan läsa av history tabellen eller nått, men har svårt att tänka mig att det blir 100% säkert.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

För att vara 100% säker på var användaren varit när han klickade på din länk, måste man i princip se till att denna länk innehåller ett värde som bara du och site-innehavaren, av den föregående siten, vet hur det skapades - någon form av krypterad nyckel, som du exempelvis kan verifiera mot denna föregående server.

 

Det är det enda jag kommer på just nu (eller snarare ett av få krångliga sätt) som skulle kunna garantera detta.

 

(Men som sagt: till vardags duger HTTP_REFERER ganska bra - men bygg inget banksystem som baserar sig på den...)

 

/ Johan

 

[inlägget ändrat 2002-11-26 20:21:44 av Nollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...
Micke_skane
VARFÖR kommer detta inte med då?
Vilket "detta"?

 

Sen är tråden över 6 år gammal, du kanske vill starta en ny och egen tråd om just ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller som sagt fortsätta i befintlig...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1125813#1125859

 

/Cluster

-------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

----[ http://eforum.kicks-ass.net ]-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane
Eller som sagt fortsätta i befintlig...
Vilken minne du har, jag glömmer nästa direkt vilka man svarat på i tidigare skedde ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...