Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Popup

Felldin

Recommended Posts

Jag vill att det automatiskt ska öppnas ett popup-fönster när man går in på min hemsida. Hur kodar jag asp så att det kommer upp ett popupfönster? Går det överhuvudtaget att göra detta m.h.a. asp eller måste jag använda javascript?

Vet ej om det gå i ASP men det är enkelt i Javascript. Gör ett vanlig Popup script och sedan lägger du in onload="" i bodytaggen.

Stefan Trimmel

Jag tror att du måste använda dig av javascript. Det går att göra med VBscript men då fungerar det bara i Internet Explorer.

Det är javascript som gäller och går absolut inte att göra i ASP eftersom det är serverside.

Gör som lillen_009 skriver, dvs lägg funktionen i onload i bodytaggen.

Funktionen kan till exempel se ut såhär:

function openWindow(URL) {		newWindow=window.open(URL,"newWindow","menubar=no,scrollbars=no,status=no,width=400,height=200");
}

I bodytaggen ska det då se ut såhär:

<body onload="openWindow('sidan.html');">

Ska dock ge dig en varning. Sajter som öppnar fönster automatiskt då man kommer in på dom tillhör inte precis favoriterna bland många. Många kör dessutom popup blockers för att slippa det otyget.

Själv slutade jag helt enkelt gå på sajter som hade autmatisk popup innan jag började använda Mozilla som man lätt kan blocka sånt skit med.

--

Some say I am crazy..but the Voices in my head disagree...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...