Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på diskettstationen


Ored

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter att jag på min PC varit tvungen att byta ut min trasiga CD läsare har diskettstationen slutat fungera. Så här gick det till när jag för att kunna byta CD-läsaren ryckte ut alla kablar som satt fast på den var jag också tvungen att ta bort sladdarna från diskettstationen av utrymmesskäl. Nu har jag kopplat in den nya CD-läsaren och kopplat tillbaka alla kablar till diskettstationen (exakt som de satt förut). Nu undrar jag om någon vet varför inte det lyser något från diskettstationen vid uppstart av datorn? Datorn vill heller inte känna sig vid diskettstationen. Cd-läsaren fungerar förövrigt helt perfekt.

 

/Ored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du satt kablarna som dom var förut, och dubbelkollat, även strömkabeln till dikettstationen, så kan du ju kolla så att du inte i bios på nåt sätt kommit åt inställningen där man talar om för bios att en diskettstation finns. Om du nu ens varit i bios? Men bra och checka i alla fall.

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-25 17:29:13 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Nu undrar jag om någon vet varför inte det lyser något från diskettstationen vid uppstart av datorn?

 

Typisk felkopplings orsak!

 

Checka kablar och annat som tidigare skribent nämnde. Även BIOS, men jag tippar att du vänt någon kabel fel. Kanske också att du inte tryckt in kablarna tillräckligt.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-25 18:43:19 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar. Jag tycker jag har försökt att se om båda sidorna av kablarna sitter rätt. På moderkortet har jag bara lyckats att sätta kabeln åt ett håll och strömkabeln som ska in i diskettstationen har jag försökt att sätta åt båda hållen utan resultat. Har bara lyckats sätta den åt ett håll.

 

När det gäller BIOSet så har jag som ända åtgärd där laddat defaulta inställningar och sedan sparat men iget mer. Någon som vet något mer specifikt man kan göra där?

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, man kan nog inte göra så mycket mer i bios, om du sett att bios upptäckt diskettstationen.

Jag antar att du menar att diskettstationen är helt död? Så att det bara inte är lampan som gett upp.

 

Det man kan prova är en annan diskett station, gärna en annan flatkabel till diskettstationen, men det verkar ju som att den inte får ström, kanske strömkabeln eller kontakten blivit skadad, men du kanske aldrig rörde den.

 

Vad händer om du kör med samma CD som förut, när allt funkade? eller utan CD helt och hållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack så mycket för alla bra svar.

 

Jag ska kolla om jag har satt kablen fel, men jag tror tyvärr inte det. Har för mig att jag prövade det också tyvärr.

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...