Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ngn som har IBM 180GXP?


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som har en IBM Deskstar 180GXP, helst 120GB?

Jag har just en sådan och har en liten fundering, det är nämligen så att ibland så väser den till, jag tror det är ett ganska rättvist ord för ljudet. Det kommer ibland (kanske varje 10 minuter, ~, har inte funnit något tidsmönster), det varar ca 3-4 sekunder. Ljudet är konstant och låter så högt som disken f ö låter som mest, men alltså inget knaster-knaster, utan ett knippe samlat ljust ("ganska" högfrekvent) ljud.

 

Min fundering är såklart om det är något att oroa sig för, ska det kanske tom vara så?

Disken är för övrigt lågmäld och jobbar som en gud, en rejäl prestandaförbättring mot min gamla 34GXP på 20GB, skönt flyt..

Men den gamla disken låter inte på det sätt jag beskriver, däremot har min far en 75GXP och den väser också till lite emellanåt.

Väsandet hörs bara när man har chassit öppet, annars tänker man inte på det.

 

Någon som tror/vet sig veta något?

 

Mvh Gunnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Har just införskaffat exakt samma disk som dig, med exakt samma problem. Den skriker till ibland, inte 3-4 sekunder, men kanske 1-2 sek.

 

Undrar också om man får räkna med detta ljud när man köper en 180GXP?

I så fall känns det väldigt "B" tycker jag.

 

Detta inlägg hjälpte kanske inte mycket, men det är tydligt att fler har samma problem.

 

Vad göra man nu?

 

MVH Jompe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba scsi-diskar har en vana att kalibrera om sig titt som tätt pga värmen... kanske är något liknande som händer? Maila/ring IBM ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...