Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Exchange vill inte starta

ns

Recommended Posts

Helt plötsligt vill inte Exchange starta. När vi kom till jobbet idag var den nere och det fanns en massa händelser i eventloggen.

De första händelserna gällde WINS och DHCP så det känns inte aktuellt(?) men igår började det dyka upp intressanta fel:

17:59

EventLog: The previous system shutdown at 15:26 on 2002-11-23 was unexpected

UPS: The UPS indicated a line fail or low battery situation. Service not started.

Service Control Manager: The UPS service terminated with service-specific error 2483

och sen:

Service Control Manager: The Microsoft Exchange Information Store service terminated with service-specific error 4294965485.

Därefter har det kommit en hel hög med meddelanden som det sista och även andra Exchangetjänster som inte lyckats starta pga att Information Store service inte kunde starta.

Någon som kan hjälpa? Har testat en omstart men även då kommer felmeddelandena upp med UPS-felet först.

Kan det vara så att Exchange är beroende av UPS-en och därför inte startar? Men vad kan UPS-felet bero på och vad kan jag göra åt det?

/Niklas

Först av allt, kontrollera hårddisk utrymmet på den partition där exchange ligger, så det inte är förbrukat. Detta kan i så fall ge felet med information store.

G

Det verkar tyvärr ite så enkelt, den partition som jag tror att Exchange ligger på har närmare 2GB ledigt. Den partition som har minst ledigt utrymme har ca900MB ledigt. Även om det kanske inte är optimalt så är det väl inte så lite att det ska vara ett problem?

/Niklas

Jo, det verkar ju så. Eventuellt hade vi ett strömavbrott här i helgen vilket skulle förklara det oväntade stoppet av servern och felmeddelandet på UPS'en kom också första gången i helgen.

Men nu funkar mailen så nu kan jag med gott samvete återgå till mina normala arbetsuppgiter och lämna UPS-problemet åt någon annan ;o)

/Niklas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...