Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvotering...


jockesoft

Rekommendera Poster

Det är bra, nu skall det börjas med kvotering för att få in fler kvinnor i styrelserummen. Det vore ju alldeles för korkat att tro att den mest kompetente _PERSONEN_, kvinna ELLER man, skall få jobbet. Visst är det för lite kvinnor i toppen, men kvotering kan väl inte vara den bästa lösningen. Det kan ju inte vara rätt om 2 personer söker ett jobb, en kvinna och en man, manne passar perfekt för jobbet, rätt meriter och kompetens, medan kvinnan, inte har samma kunskap och meriter, då skall kvinnan få jobbet?? På vilket sätt är det rättvist för mannens del som inte fick jobbet, och för de anställdas del, som litar på att styrelsen gör ett bra jobb. Ovanstående exempel kanske har inträffat omvänt, _DET_ är lika fel det, den enda lagen som borde finnas inom detta området är att den mest kompetente skall ha jobbet oavsett kön.

 

Det kvoterar ju så fint i regeringen, titta bara på den nya försvarsministern, hade en man haft samma meriter som henne, hade han _ALDRIG_ fått den posten, hon fick den för hon var kvinna punkt slut. Och det måste ju uppenbarligen vara det bästa för Sverige, att en kvinna, oavsett kompetens, har jobbet, inte att den mest kvalificerade, kvinna ELLER man, har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, om två i övrigt lika kompetenta personer söker ett jobb i ledande position, kanske man ska välja kvinnor för att öka den kvinnliga representationen??

 

Det är ett välkänt fenomen att både kvinnor och män föredrar manliga chefer. Varför är det så?

 

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men, om två i övrigt lika kompetenta personer söker ett jobb i ledande position, kanske man ska välja kvinnor för att öka den kvinnliga representationen??"

Det kan jag hålla med om, som jag skrev, det är ju för få kvinnor i toppen, och det skulle ju vara rätt att ta kvinnan i såfall.

 

"Det är ett välkänt fenomen att både kvinnor och män föredrar manliga chefer. Varför är det så?"

Det kan man ju fråga sig, själv har jag haft både kvinnliga och manliga chefer, jag bryr mig inte så mycket bara de kan sitt jobb, det måste ju vara det viktigaste.

 

/Jocke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kvoterar ju så fint i regeringen, titta bara på den nya försvarsministern, hade en man haft samma meriter som henne, hade han _ALDRIG_ fått den posten, hon fick den för hon var kvinna punkt slut

 

Det är sant, men man har väl aldrig behövt nån speciell ämneskompetens för att bli minister i en regering? Justitieministern kanske bör vara utbildad på lagboken, men försvarsminister har man väl slängt in vemsomhelst som stått på pluspoäng och sen fått läsa in sig på ämnet? Iaf om tittar på besluten som fattats ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får ju inte heller glömma "kära Mona", fd integrationsminister nu statsråd i Näringsdepartementet??, hon har ju inte åstadkommit någoting överhuvudtaget, utom att parkera fel då förstås. Vem som helst skulle göra hennes jobb bättre än vad hon gör det, hon bara klagar på hur illa det är, men inte ett skit har hon gjort för att förbättra saken.

 

Litet sidospår men valet av ministrar kan ju ifrågasättas.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får ju inte heller glömma "kära Mona", fd integrationsminister nu statsråd i Näringsdepartementet??, hon har ju inte åstadkommit någoting överhuvudtaget,

Du glömmer att hon numera vill legalisera proffsboxning, så nu är alla problem som bortblåsta ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant :), nu glömmer vi alla tidigare grodor, och hoppas att hon blir statsminister efter Göran ;)

 

/Jocke

 

[inlägget ändrat 2002-11-25 13:11:23 av Jocke F]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så tycker jag att kvotering är någon form av legal disskriminering. Givetvis ska en anställning ske till grund av den kompetens som den sökande har, om inte styrelsen har speciella önskemål. Jag skulle bli en aning konfunderad om en kvinna var chef för brandförsvaret eller bofors defence. Jag tycker det hela har gått över styr. Med risk att låta sexistisk så kan många hävda att kvinnor klarar allt som män gör och lika bra. Men detta är långt ifrån sant och kvinnor kan saker som inte männ klarar av, varför inte nöja sig med det.

Det som däremot är en viktig fråga är varför lönerna skilljer så pass mycket mella kvinnor och männ i samma yrke. Tycker det personligen skulle vara bra med mer kvinnor på chefs poster i privata företag, men det tycker nog inte aktieägaren som vill ha avkastning på sina pengar. Vi lever i en global ekonomi och en sån lag skulle vara tandlös och skulle i större utsräckning tvinga företag utomlands. Eller har de tänkt att det bara ska gälla kommunala bolag? Där ingen har insyn om man klarar jobbet eller inte. Då säger man i själva verket att kvinnor inte är lika bra på att sköta ett företag som männ. Säker många synpunkter på detta. Ni får ursäkta eventuella felskrivningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så tycker jag att kvotering är någon form av legal disskriminering. Givetvis ska en anställning ske till grund av den kompetens som den sökande har

 

Om jag inte missförstått å det grövsta, så är kvotering just det att om man har två exakt lika kompetenta personer, så måste man välja kvinnan. Men det blir ju diskriminering åt andra hållet istället, som du säger, för hade han inte varit man så hade han haft en chans.

 

Men jag antar att Winberg menar att den mannen ska då "betala" tidigare generationers diskrimineringar och vara nöjd med det. Eller så kan man göra som vissa argument från feministernas sida; att männen får väl organisera sig och kräva sin rätt själva. Jag tror iofs inte att det är feministernas officiella hållning, för då skulle dom inte få det lätt.

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste om det på Aftonbladet.se och ett uttalande Winberg gjorde var:

"- Det är för att vi är kvinnor vi ska sitta där. Vi har en annan kompetens och en annan erfarenhet."

Borde man inte ha kompetens inom det området man skall jobba?? Eller det räcker tydligen att man är kvinna enligt henne.

 

En annan sak är det med lika lön för lika arbete. Så borde det ju vara utan tvekan, MEN, vi har ju individuell lönesättning på många arbetsplatser, och kan det inte vara så att vi män är lite bättre på att slå oss för bröstet och förhandla upp vår lön? Kvinnorna är kanske lite mer försiktiga och får därför inte lika stora lönelyft. Enda sättet att komma till rätta med det är ju isåfall att facket förhandlar för alla, då får ju alla 0.2% lönelyft om året ;)

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...