Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företagsköp


Ech

Rekommendera Poster

Har valet att köpa en 19 tums vanlig skärm eller att köpa en Platt 17 tums skärm...vad är bästa köpet? har ingen platsbrist utan jag tänker mest på funktionaliteten. vad rekomenderar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionaliteten har blivit bra mycket bättre på senare TFT skärmar, men däremot ser du till priset så får du en bättre CRT 19" än TFT 17", främst då på upplösningen.

 

 

 

#Seppo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dj***igt skönt med platt skärm. Tar inte massa plats å blir inte varm. Kanske inte så bra om man ska spela iofs...

 

Sitter själv med 10 platta 18,1 tums skärmar omkring mig så jag kanske är partisk :)

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det då med storrleken på skärmen.. en del säger att 17" på en platt skärm, är större än en 17" på den vanliga modellen...nån sanning i det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant

 

För CRT-skärm så mäter man bildrörets storlek. När sedan bildröret installeras i en skärm så döljs de yttre partierna av skärmen.

 

Har för mig att en 15.3" platt skärm motsvarar en 17" CRT skärm i bildyta. Mäter precis på min CRT 17" från IBM. Mindre än 15.5" effektiv bildyta :(

 

/T

(stavfel.. Alltför uppenbart )

 

[inlägget ändrat 2002-11-24 16:34:41 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag har precis 16 tum effektiv bild på min 17 tums CRT Hyundai-skärm. Tydligen varierar den effektiva bildytan på olika apparater.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör våra på lite olika men upp till 1280x1024 ser det bra ut. Har för mig att platta skärmar är gjorda för en viss upplösning och visar alltså bilden bäst i den upplösningen.

 

När det gäller spel så var det i alla fall förut så att du får en "skuggeffekt" när du t.ex. rör musen fort. Ljuspunkterna slocknar inte tillräckligt fort. Vet inte om detta fortfarande är ett problem men lite märker man på våra skärmar i alla fall.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag sade. En TFT skärm går det inte att "fuska" med som man gör med TV-apparater och CRT skrämar. Varje pixel på en TFT skärm kostar att tillverka och man har ett exakt antal pixlar som ska visas. Det är med andra ord bara att mäta från pixel i ena hörnet till pixel i andra hörnet.

 

Nä - en standardkommission borde rycka ut och rätta till detta. En 17" skärm ska ha 17" i effektiv bildyta! Likaså ska en vanlig konsument inte behöva undra varför hans nya 80 GB hårddisk enbart rymmer 78 GB...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh - kanske det ... räknar lite...

 

80*1000000000/1024^3 = 74.5 GB

 

Helt korrekt Weyland!

 

Meningslöst, men du får en poäng för det.

 

:)

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tackar ;) ...minns bara att det var 74-någonting-GB utrymme på en nyinstallerad 80GB-disk - tyckte det var så långt ifrån 80GB att det var värt att nämna ;p

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag alltså med min beräkning bekräftat för dig att det inte var något fel på din disk.

 

Minns en tidigare diskussion om beteckningarna i datavärlden där någon länade en fin länk till en helt okänd standard kring hur datanollor ska representeras.

 

Hårddisktillverkarna betecknar, som i exemplet ovan, G = 10^9.

Datorn ser G = 2^30.

 

Mao: hårddiskens storlek i datorn är ungefär 93% av den av tillverkaren angivna.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...