Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access,bandbredd,ASP


mindsleep

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag tänkte jag skulle slänga upp en sida...typ forum genom att använda ASP och Access. Så att jag slipper betala för licens.

 

Fråga 1:

Jag funderar nu på hur bra Access är? Hur många kopplingar kan den samtidigt ta emot? Har hört någon siffra på 36 000. Vet ej om den stämmer.

 

Fråga 2:

Jag vet att bandbredd räknas med storleken på html + bilder osv. Men hur blir det med en ASP sida? En asp-sida kan ju vara typ 2 kb men generera betydlig större filer då den körs.

 

Fråga 3:

Om jag hämtar info från en access databas ska jag då räkna med storleken på databasen (3 Mb) som bandredd?

 

MVH

MindSleep

[inlägget ändrat 2002-11-24 04:52:36 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Access duger men det lär sega om du har vädigt många användare som är å pillar i databasen. Men det går ju. Jag tror inte ens de större comunity:na har över 30 000 samtliga databaskopplingar, förutom lunarstorm då.

 

Iaf så är bandbredden det som skickas till klienterna, alltså om du exekverar en massa meg på servern å resultatet som användaren får är 3 kb blir bandbredden då 3 kb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat använda mySQL (tips från Pepino) och föredrar faktiskt kombinationen mySQL+ASP.

Det går framför allt snabbare och klarar av mer belastning.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Access kan klara av ungefär 10-15 samtidiga kopplingar till databasen, sen blir den riktigt seg, det betyder någonstans mellan 40-100 samtidiga besökare på din sida, beroende på hur databasintensiv och hur bra kod du skriver.

 

2. Det är den mängd data som skickas från servern till klienten som räknas, inte hur stor ASP-sidan är.

 

3. Bandbredden är så mycket som sidan "väger" * antalet beökare. Så om en sida är 20 KByte med bilder och allt och du har 10 beökare som samtidigt laddar ner sidan så blir din maximala bandbred 200 KByte.

 

Så dels så tankas det ner 200 KByte från servern till klienten och samtidigt så behöver du en lina som klara av att skicka 200KByte samtidigt.

 

En 10 mbps lina kan skicka lite mer än 1MByte samtidigt utan att någon behöver "vänta".

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att Access med Jet4.0 drivrutinen skall kunna klara av upptill 200 stycken kopplingar.

 

Har jag totalt missuppfattat detta?

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

 

Tack alla ni som svarat!

Jag vill använda MySQL men tvärr så kommer jag inte undan avgifter från hotell som vill man ska betala för denna tjänst. Access är billigare för min tjänst.

 

10-15 uppkopplingar samtidigt. Det lät väldigt lite.

 

Nu vet jag i alla fall vart jag fått 36000 uppkopplingar samtidigt ifrån. Det är ju IIS :)

 

Är det som "Hotshot" 200 kopplingar samtidigt för accessen, så duger det gott och väl.

 

Finns det något sätt man kan testa uppkopplingar och dylikt på. Har hört talas om "stresstest" vad innebär detta?

 

MVH

MindSleep

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stresstest innebär att du testar hur mycket sidan klarar av. Du bombar sidan med hämtningar av information och ser när den säger stopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...