Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kalender


Patric Johansson

Rekommendera Poster

Patric Johansson

Jag har gjort en kalender som loopar ut 7 rutor/rad och fyller i rätt dagsnummer på rätt plats.

Sedan kollar den om det är dagens dag och du ser den annorlunda ut och om rutan inte har nåt datum så blir det ett X. Precis som i koden nedan.

For iRaderLoop = 1 to iRader
%>
<tr>
<%
For iKolumnerLoop = 1 to iKolumner
If aKalenderDagar((iRaderLoop-1)*7 + iKolumnerLoop) > 0 Then

If Year(dbAktuelltDatum)=Year(Date()) And Month(dbAktuelltDatum)=Month(Date()) And aKalenderDagar((iRaderLoop-1)*7 + iKolumnerLoop)=Day(Date()) Then
%>
<td align="right" class="kalender-vald"><%=aKalenderDagar((iRaderLoop-1)*7 + iKolumnerLoop)%></td>
<%
Else
%>
<td align="right" class="kalender-<%=colour%>"><%=aKalenderDagar((iRaderLoop-1)*7 + iKolumnerLoop)%></td>
<%
End If

Else
%>
<td align="center" class="kalender-<%=colour%>">X</td>
<%
End If
Next
%>
</tr>
<%
Next
Men nu är det så att jag har gjort så att jag kan lägga in en eller flera händelser i en databas för varje dag och nu skulle jag vilja att i loopen eller på något sätt kolla för varje värde som loopas ut och gemföra om det finns någon händelse för just den dagen, den månaden som visas och just de året som man är i.

Loopen hämtar sitt värde/datum ifrån dbAktuelltDatum och i databasen så har jag en kolumn för år, en för månad och en för dag.

 

Någon som kan hjälpa mig med det?

 

/ProTeuS

Resistance is futile. You will be assimilated.

- citat från ”Star Trek - First Contact”
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmie Pettersson

Borde inte det vara ganska enkelt(om jag förståt dig rätt. Det är ju bara att du jämför det datumet du hamnar på i varje lopp med de i databasen och sedan göra en if sats som skriver ut om det finns något just det datumet?

 

MVH Jimmie Pettersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Ahlkvist

Gör en databasfråga som tar fram alla händelser för aktuell månad sorterade efter datum.

För varje loop-steg, kolla:

 

bEvent=False
IF not rs.EOF then
IF rs("dag")=day(dbAktuelltDatum) THEN
bEvent=True
DO UNTIL rs.EOF
IF rs("dag")<>day(dbAktuelltDatum)) THEN EXIT DO
rs.MoveNext
Loop
END IF
END IF

 

--

En röst talade till mig och sade:

”Le och var glad, ty det kunde vara värre”.

Så jag log, och jag var glad.

Och det blev värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men jag löste det hela på ett annat sätt.

 

Jag tog ut allt ur databasen för den aktuella månaden med ett anrop till databasen (Stored Procedure).

Sen så lade jag upp informationen i en array och kikade av för varje dag om det fanns en post för det datumet. Då slapp jag alla loopar och extra checkar etc.

 

Tycker det blev hemskt smidigt och väldigt lite kod =)

 

Mvh Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...