Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel97-fråga


michelito

Rekommendera Poster

Hur gör jag för att hitta och få in ett antal celler som ska ingå i en formel? Dom är tomma fast kan anges som alltid liggandes två celler till höger om ett fast värde? De är alldeles för många för att markera manuellt! Finns det något sätt??? Jättetacksam för hjälp!

/michelito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver formeln som vanligt. Sedan tar du krysset i nedre högra hörnet på cellen och drar neråt tills du täckt in alla celler du önskar. Du använder f4 för att göra celler konstanta (oföränderliga), de övriga förändras när du drar

 

[Tillägg] Vet ej om detta fungerar i Excel 97

 

[inlägget ändrat 2002-11-23 16:45:38 av lillen_009]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen. Men jag var nog oklar: Formeln handlar om ett antal celler ojämnt utplacerade (bland andra celler som ingår i andra formler), men alltid två celler till höger om ett fast värde (=ref.namn). Jag vill nå, och få in dom cellerna, i formeln utan att markera dom, men jag kan inte heller dra i hörnet ty då påverkas ju dom andra som "ligger i vägen". Finns det då något enkelt sätt att hitta de cellerna?

Tacksam för mer info!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här formeln refererar till cellen två steg till höger på samma rad. "Refnamn" är alltså en namngiven cell (absolut referens), självklart kan man också använda en relativ referens:

 

FÖRSKJUTNING(Refnamn;0;2)

 

Lycka till och återkom gärna!

 

[inlägget ändrat 2002-11-23 21:00:55 av CarlWan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...