Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bios updatering

cibbe

Recommended Posts

Letar frenetiskt efter bios uppdateringar till mitt A7V133-VM (från asus)men hittar ingen nyare än från 2001 något. Behöver en då min nuvarande inte stöder enhanced IDE som min hårddisk.

Min nuvarande bios är från 01/19/01 av typen:

PhoenixBIOS 4.0 Release 6.0.I

Jag hittade den ovan nämnda från hp support och hette något med tahiti. Den från asus står det bara 1008, men vet inget om den. Inte ens om den är nyare än den jag har.

Någon som har samma moderkort eller bara vet var jag kan hitta rätt bios, så är all hjälp tacksam.

Känns som min bios inte stöder all hårdvara jag stoppat i min lilla låda.

Sorry! det var till A7V133 bara och datumet skiljer inte så mycket.

Senaste till A7V133-VM är 1004 från

10/29/2001.

#Seppo

Tyvärr kunde jag inte uppdatera biosen.

När jag sparat biosen på en disk och startat om för att kunna installera den fylls skärmen av 1:or...och sedan ör det bara att stänga av datorn

Någon som vet varför och vad jag ska göra. Jag har upplevt detta förr, att skärmen fylls av 1:or, tror det var vid installationen av win xp eller win 2000.

Nej, jag kan starta datorn med start-disken, men enligt hjälp programmet om hur man uppdaterar biosen i win me ska man bara ladda biosen till disken och starta om. Sedan ska BIOS-återställningsprogrammet startas. Det är här som jag inte kommer längre. Skärmen fylls av en massa 1:or

Då jag uppgraderat mitt BIOS har jag laddat ner BIOS-uppgraderingsfilen på hårddisken. Sedan så stoppar jag i en diskett och dubbelklickar på filen. Då skapas en startdiskett med BIOS-uppgradering. När det var klart, var det bara att starta om datorn med denna diskett och följa instruktionerna för att få BIOS uppgraderat.

"Skärmen fylls av en massa 1:or."

Har jag råkat ut för en gång. Hade glömt en diskett (med krypterat certifikat) i diskettstationen. Startade datorn och det vara bara 1:or på skärmen. Trodde då att det var kört. Startade om (både kall och varm omstart) några gånger med samma resultat. Till slut så upptäckte jag disketten.

Men när du hade laddat med filen i vilket format var den?

Efter att jag laddat hem filen och zippat upp den till datorn blev den till filtypen: Fax-dokumenthanterare

Om jag dubbelklickar på den står det bara: det angivna dokumentets format är ogiltigt eller stöds inte.

Laddade även ned en bios uppdate från hp som heter tahi_212. Den skulle stödja min dator, men det är inte den som kan laddas hem från asus hemsida under mitt moderkort A7V133-VM.

Kanske är lämpligare att ta den.

Då den gick att zippa upp till diskett som du sa.

Vilket är bäst den som finns på asus under mitt moerkort eller den från företaget där datorn är ihopsatt?

biosen från hp är från:

2001-10-09

min nuvarandande från

01/19/01

Tacksam för hjälpen...

Tyvärr har jag inte tillräcklig erfarenhet för att råda dig vad du ska göra. Så mycket har jag lärt mig att fel BIOS-version kan få negativa följder.

Också att om man har en märkesdator ska man hämta BIOS-uppgradering därifrån. Så har jag gjort med min märkesdator, trots att det finns nyare BIOS att hämta från moderkorttillverkarens sida.

Har du kollat med HP´s support?

Jag laddade hem en bios från hp´s support sida, dock var den inte särskilt ny, men det funkar mycket bättre nu. Jag såg vid neddladdningen att det stod att den var för Windows XP.

Trodde inte biosar var menade för ett visst bios system?

Taack för alla råd likväl...=)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...