Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bakåt kompatibelt - fungerar program från Win9x?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Jag har fått låna en arbetskamrats XP-skiva, för att installera XP i min dator här hemma.

 

Skivan är hembränd av arbetskamratens kompis. Arbetskamraten har själv installerat från XP-skivan och menar att det gick som smort. Jag är väl lite halvskeptisk, för att MS är väl rätt hårda med piratkopior. Rädd för att uppdateringar och så inte ska fungera. Vad tror ni?

 

Nu undrar jag om XP är bakåt kompatibelt.

Jag menar, kan jag använda mina älskade datorprogram som jag haft nu sedan Win9x-serien i XP. Det är Paint Shop Pro 5 och Lotus Smart Suite från Win95-tiden. I 98:an fungerade det utmärkt, men jag vet ju inte hur XP ställer sig till det. Sedan har jag brännarprogrammet Nero 5.5 också.

 

Datorkonfig:

 

Moderkort: MSI K7T266 Pro2

Minne: DDR-ram 256mb PC2100

Grafikkort: Geforce2 MX-200 32mb TV-out

Hårddisk: Maxtor 40gb

CPU: AMD Athlon XP 1800+

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-22 13:55:23 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är fel underrättad, så kan du säkert köra den XP-skiva du fått "låna" och installera, men du kommer att få vara tvungen att registrera dig online efter en viss period (vet inte exakt hur lång tid)och då kommer du troligen att få besked om att den version som finns på denna CD redan är installerad på en annan dator, och sedan kommer du inte att kunna köra som vanligt.

 

Det finns mer kunniga här på forumet som mer exakt vet hur det fungerar.

 

Men rätta mig gärna, ni som kan mera exakt om detta med Installation och registrering av WinXP, och då menar jag den lagliga biten.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

//Gästen!

 

Oki, ville bara höra mig för!

 

Djäkligt schysst att jag fick låna XP-skivan och så, men ska det ställa till problem för att den inte är laglig så avstår jag.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr så funkar väll inte Microsofts skydd nått vidare utan det går fint att köra samma cd på massa maskiner

dom har spärrat vissa från uppgradering till sp1 men det är väll allt !!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...