Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort=bra?


phanto

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

Kan någon berätta för mig om detta är ett bra moderkort för mig. Min dator har just nu en 8gb hårddisk, ett grafikkort(agp), ljudkort och ett nätverkskort. Jag vill veta om alla dom här korten funkar med det nya moderkortet, om det stöder sdram (tillsvidare...) och om ni skulle kunna köpa det.

 

Anledningen till att jag överhuvudtaget tänker köpa ett nytt moderkort är att jag ska uppgradera till en p4 1.7 Ghz (nu 450 Mhz).

 

MSI Motherboard for Intel Pentium 4 Processors, Model # 645E Max-U (6547-050)

Specifications:

CPU Supported: Socket 478 Intel Pentium 4 processors

Chipset: SiS 645DX

FSB: 400/533MHz

RAM:3x 184-pin DDR, PC266/333 3GB Max

IDE: 2x channels, Ultra DMA 66/100/133 supported

Slots: 1x AGP(4X), 6x PCI

Ports: 2x USB, 2x Serial, 1x FDD

Onboard Audio: AC'97

Supports ATA133 and USB 2.0

 

 

Tacksam för synpunkter.

 

Ställ frågor om ni undrar något, jag håller ett öga på den här tråden ;)

 

 

 

/phanto

 

[inlägget ändrat 2002-11-22 13:44:05 av phanto]

[inlägget ändrat 2002-11-22 13:47:53 av phanto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet är ok, men du behöver köpa ddr minne, funkar inte med sdram minnen, har du tänkt på att du behöver en ny processor också!

Du kommer nog få flera andra bra rekommendationer, bl.a om amd.

Så även om cd-spelare, ljudkort, HD, och nic funkar, så behövs det nästan alltid nytt moderkort + processor (fläkt)+ minne om man ska uppgradera.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag varnar dig för P4 1.7Ghz! Det låter som en willamette, och dessa ska du sky som pesten! (enklaste sättet att veta detta är att kolla upp hur stor cache den har, 256KB har willamette, 512KB har northwood - du ska ha en northwood om du ska ha en P4, annars slösar du bara pengar! ;)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att prestanda är avsevärt lägre i den gamla P4:an, inte enbart pga mindre cache, utan pga annan arkitektur. Dessutom blir de markant varmare, och går inte att överklocka särskilt mycket - men detta är bara smådetaljer, det är prestandaskillnaden som är det viktiga - köp inte en utfasad processor. (tror inte intel tillverkar willamette längre utöver till celeronserien?)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det egentligen inte p4 jag undrade över...

 

Är moderkortet ett bra köp? Det går loss på $81.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-22 16:08:18 av phanto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett ok kort. Dock är det MSI, jag skulle hellre välja Abit eller Asus... Abits BE7 kanske, bör vara minst lika billigt. Köper du på plats i USA eller?

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det kanske lönar sig även om det fastnar i tullen då ;)

 

...ett BE7 kostar 1300 i Sverige, vad du får ge i USA vete tusan men är värt att kolla upp.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer behöva ett nätaggregat med 20-pin-ATX+4-Pin_ATX(12V) gissar jag.

Det är en god chans att ditt grafikkort är för gammalt, då passar det inte i AGP-sloten, saknar ett antal nödvändiga skåror som är till för att hindra äldre AGPkort skada moderkortet (brödkniven är ingen bra lösning).

vad gör man om moderkortet är kass och kommer från USA ?

? http://se.itbutikken.dk har reparasions statestik, ja abit tycks de slutat med. abit hade 14% i snitt tror jag (sitter på ett abit bp6 själv funkar utmärkt, men 14% hade tydligen problem och från US...) komplett.se, datorbutiken.com specitek.se....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt grafikkort är iaf ett AGP. Det verkar vara VÄLDIGT mycket å tänka på när det gäller detta ämne *suck*

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är VÄLDIGT mycket att tänka på för utvecklingen sker jättesnabbt.

Idag skulle jag inte bygga en ny dator innan jag laddat hem och läst moderkortsmanualen för att kolla upp krav på

låda (snopet om kontakterna på moderkortet inte passar i lådans hål)

nätaggregat (lägg ev till 100 a 200W)

minnen

processor

grafikkort

 

och för moderkort endast stabilitet testvinnare från tomshardware, anandtech, http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl

 

Lungnast tycker jag det är köpa grejor som funnits 3 till 6 månader. Då är buggarna i tex BIOS rättade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två saker som är datorns viktigaste delar är, enligt mig, moderkortet OCH nätaggregatet - i alla fall om man har för avsikt att överklocka.

 

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Erik6!

 

Har hört att man ska hålla sig generationen under när det gäller processorer. Fel, kanske?

 

Men det är för att allt som är nytt har ju barnsjukdomar. Låt andra råka ut för dem till att börja med, sen när allt är tillrättat så kan man satsa på nästa steg.

 

Angående moderkort så finns det ju alltid lite beskrivet om moderkortet på sajten där man ämnar köpa det. Oftast finns det en länk till tillverkaren, där man kan läsa om det.

 

En sajt att läsa om datorbygge:

http://www.databyggarna.com/hard/hardvara.htm#2.2

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-23 20:12:36 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...