Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DivX


Lindroth

Rekommendera Poster

Är divx mer krävande att spela upp än andra format?

Jag har en film som är ca: 12min men i klippen hänger inte min dator med (P166 mmx). Den fryser bilden 2-3 sekunder men filmen fortsätterundertiden och man missar innehållet.

 

Finns det någon bättre spelare än Mediaplayer som kan spela upp Divx?

 

Kan man konvertera filmen till något annat format?

 

Jag har ej märkt detta på kortare divx (ca: 3-4 min) filmer förut, så kan det vara filmen som det är fel på, eller är det för att den är längre?

 

Jag har inga problem att se tex VCD eller andra format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett är mpeg4 (divx mfl) bra mycket mer krävande än mpeg1 (vcd osv) att spela upp och spela in...

 

...men det beror förstås väldigt mycket på hur filen är skapad! Vilken upplösning, vilken grad av kompression, vilka filter och så vidare - så två divx-filer kan juh skilja något enormt! Tror ingen ~500MHz-dator kan spela upp våra PAL-D1-filer som vi kodade i mpeg4 för några år sedan utan att hacka massor ;)

 

(VCD är en standardiserad form av mpeg1, dvs det finns regler för vilken upplösning och så vidare som får användas - för att garantera att det alltid är ungefär samma systemkrav på att spela upp formatet)

 

.wey

 

[inlägget ändrat 2002-11-22 12:33:57 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat en hel del spelare och konstaterat att BSPlayer är den som är resurssnälast. Kan spela upp divx på min 233Mhz utan probs, vilket man inte kan säga om MS Media Player.

 

...annars så kanske ett xcard vore något för en P166?

Cacha upp 1kkr och du har en stationär divx-spelare med TV-ut och fjärrkontroll. :)

 

/VMS7

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... spelar spelaren någon roll? Trodde det bara berodde på vilken codec man använda, samt vilka inställningar och filter man kör med mot codecen? (antar att standardinställningen i mplayer för divx kanske är annorlunda?)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, BSPlayer:s default-inställningar kanske är annorlunda, vad vet jag... Jag kan bara konstatera att det funkar bättre med BSPlayer iaf.

 

Det var genom denna sida jag fick för mig att testa BSPlay, och kunde konstatatera att det stämde ganska bra överrens med det jag fick.

 

http://www.divx-digest.com/articles/divxplayers_roundup.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BSPlayer var då det bästa program som jag har testat. Nu går det att se i alla fall.

 

Går det att konvertera så att man kan göta en vcd att se i dvd spelaren? Eller kräver det så mycket av datorn att det inte är någon ide att prova.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelare... hmm. DivX player är ju ganska bra. Men en som är lätt och göör bra är zoomplayer, den är lätt att styra med fjärren också. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...