Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lite problem


infelix

Rekommendera Poster

jag bestämde mig för ett tag sen att jag skulle prova mig på att bygga ihop en ny dator till mig, och jag är inte speciellt insatt i det tekniska hos datorer.

köpte en XP1800 med en arctic coller pro tc fläkt, problemet är att den aldrig går upp till mer än 188 varv när den ska klara 2500, den sitter ordentligt fastsatt så det är inte problemet, nu ligger medeltepen på ca 67-70, undrar om det finns något sätt att få fläkten att köra fullt eller är det bara att beställa hem en annan och prova med?

 

mvh

/nils

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara en tempstyrd fläktreglering i BIOS eller via moderkortet som är igång och är fel.

 

Lite svårt att veta då du bara uppger processor och fläkt.

 

Prova fläkten i ett chassifläktanslutning och kolla om den snurrar fortare.

188 varv är ju i det närmaste som låglåglågvarvigt.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rolf Johansson

Vad ska medeltempen ligga på i en processor? Rent generellt tycker jag 67-70 grader låter VÄLDIGT högt!! Jag har en liknande dator som "infelix" byggt, men har en medeltemp på 51-54 grader. (Vilket jag tycker är gränsfall för att vara högt)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev visst lite fel, 1800 av 2500 varv ligger den på

dator delarna jag använde är;

xp1800+

asus a7v333 mobo

256ram

asus gf4

arctic cooler pro tc

, det är väl det som behövs antar jag.

 

mvh

/nils

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kylpastan är arctic cooling silicone
Okej - hur mycket/lite tog du? Kände du att kylblocket smetades på plats ordentligt? Även om inte 67-70­°C är panik så är det ändå ganska högt och borde kunna sänkas 10-15°C.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog ganska mittimellan
Hehe - ja det är ju en definitionsfråga. Ett knappnålshuvud är mycket. När du smetar ut det med rakbladet skrapar du av överblivet.

 

Mycke kylpasta höjjer tempen...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänkte vara duktig och skriva lite updaterad info.

fick rådet på sweclockers forum att man kunde klippa av sensorn på fläkten och bara tvinna ihop sladdarna, vilket jag gjorde och nu går den på max(tror jag för jag får inte fram vilket varv antal den går i), iaf så sjönk tampen med 10-15*c

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...