Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är de rent snurriga på MS-Update?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Jag gick in där idag för att kolla uppdateringen angående MDAC-hålet som de nu har hittat.

 

Vet med mig att jag installerat ett helt gäng säkerhetsuppdateringar sedan tidigare och SP1. Samtidigt drog jag hem IE6.0 som jag också installerade. De var rätt många, så jag skulle kolla genom att klicka på senaste installerade uppdateringar.

 

Vad stod där?

 

Jo, du har inga uppdateringar installerade! Sidan är tydligen omgjord, men...ska jag installera dubbla uppdateringar. Säkert inte lyckat att installera dubbla servicepack 1 och installera dubbelt av uppdateringar som jag redan har.

 

Förvisso kör jag Win98SE med IE6, men jag har liksom inte råd att hosta upp 3.000 spänn på XP just nu.

 

Sedan hinner man väl inte mer än att skaffa XP så har de väl hittat 20 hål där med.

 

Kör inte XP med IE6?

Varför gäller inte MDAC-hålet XP?

 

Det gäller tydligen alla andra Windowsversioner. Sedan undrar jag vad jag har att bekymra mig för MDAC-hålet när jag inte har någon egen Webserver eller använder IIS. Man blir ju inte klokare av att läsa informationen på MS-update i alla fall.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 16:03:20 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan,

 

Många berättigade frågor/funderingar.

Varför inte XP är "drabbat" av detta MDAC-hål är helt enkelt för att den MDAC-version som finns i XP inte har denna sårbarhet.

Du kan läsa mer om Q329414 på denna sida, som är för end-users:

 

http://www.microsoft.com/security/security_bulletins/ms02-065.asp

 

Den vanliga säkerhetsbullentinen finns här:

 

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/security/bulletin/MS02-065.asp

 

Vad gäller Windows Update så kom en ny version häromdagen. Normalt ska man kunna se tidigare installerade uppdateringar. Jag kollade och hos mig syntes alla tidigare. Så vad har hänt hos dig?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

 

Vad gäller Windows Update så kom en ny version häromdagen. Normalt ska man kunna se tidigare installerade uppdateringar. Jag kollade och hos mig syntes alla tidigare. Så vad har hänt hos dig?

 

Jag hade problem att komma in första gången. Fick fram "Service Unavaible", men när jag stängde av NAV2002 så fungerade tjänsten. Gissar att det väl har något med scriptblockering att göra.

 

Sedan har jag ZA, men det har ju fungerat tidigare utan strul. Då med den gamla sidan. Alla mina tidigare uppdateringar har synts där.

 

När jag kollar under Hjälp i IE Om Internet Explorer så står där SP1, så jag förstår inte varför det inte syns på MS-update.

 

Å seg är det som sören! Det är det fler som tycker i den här tråden:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=362787

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 20:13:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in där idag för att kolla uppdateringen angående MDAC-hålet som de nu har hittat.

 

Hur stor sannolikhet är det egentligen att drabbas om man inte installerar buggfixen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Starre!

 

Jag har också funderat på det!

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Å seg är det som sören! Det är det fler som tycker i den här tråden:"

Visst går Windows Update segt, åtminstone då jag körde det i Windows 2000. 3 viktiga uppdateringar tog över 10 min. att ladda ner och installera. Normalt tar det inte mer än någon minut. Men i XP går Windows Update mycket snabbare, men långsammare än vanligt. Kanske många kör Windows Update nu efter att ha läst om säkerhetshålen.

 

Stefan,

 

För att se vilka hotfixar/uppdateringar man har installerat, kan man i XP skriva

systeminfo i ett kommandotolk-fönster. Finns motsvarande i 98SE?

 

/Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
För att se vilka hotfixar/uppdateringar man har installerat, kan man i XP skriva

systeminfo i ett kommandotolk-fönster. Finns motsvarande i 98SE?

 

Tja, det närmsta skulle vara Kör... Det skulle också kunna vara DOS-fönstret, nu när jag tänker efter. :)

 

Fast man kan också gå via Program ---> Tillbehör ---> Systemverktyg ---> Systeminformation i Win98SE.

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 20:31:20 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Skam den som ger sig! :)

 

Provade att åter besöka MS-Update ikväll och nu gick det bättre.

 

Alla mina tidigare uppdateringar syntes, och jag kunde dra hem MDAC-uppdateringen samt Q329115 utan problem.

 

Vet inte om det lättat med trycket från alla som hämtar idag/ikväll, men jag stängde av brandväggen (ZA) och avaktiverade NAV2002 Auto-Protect.

 

Oj, va det gick undan! :D

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

If you can’t make it, fake it.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...