Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange 2000 hjälp


Bjorn44

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är väldigt mycket nybörjare på Exchange och vill kunna "mellanlagra" information på min Exchange 2000 server som jag hämtat från min ISP. Exchangeservern sitter alltså på insidan av brandväggen och ska fungera som en klient i praktiken. Sen ska ju Outlook 2000 klienterna på kunna hämta mailen från Exchangeservern som vanligt.

 

Går detta? I så fall vart börjar man?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar, det går inte. Exchange i sig klarar inte detta. Däremot finns det tredjepartsprodukter som du kan installera på din Exchangeserver för att få denna funktionalitet. Hur bra de fungerar kan jag dock inte svara på, har aldrig provat själv. Jag minns tyvärr heller inte någon leverantör av en sådan produkt på rak arm.

 

Fast jag förstår ärligt talat inte varför du vill göra detta. Du har ju en egen Exchangeserver, varför vill du att mailen först ska gå till din ISP och sen vidare till din server? Ring bara din ISP och be dem ändra i DNS'en så att mailen skickas direkt till din server. På så vis slipper du krånglet med att hämta mailen från ISP'n och spar dessutom pengar då du inte längre behöver betala för mailtjänsten.

 

Om du ändå av någon anledning vill fortsätta använda din ISP så föreslår jag att du använder en annan produkt än Exchange. Det finns gott om produkter som är byggda för detta ändamål, exempelvis MDaemon eller TFS Gateway.

 

Mvh

 

J.B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej J.B!

 

Tack för svaret.

 

Anledningen till att jag vill göra så här är att jag håller på att lära mig Exchange och vill kunna köra min privata mail genom den. Problemet är ju att jag har Telia ADSL och Telia tillåter ju inga mailservrar längre efter som det är många som används för spam och andra dåligheter.