Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange 2000 hjälp


Bjorn44

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är väldigt mycket nybörjare på Exchange och vill kunna "mellanlagra" information på min Exchange 2000 server som jag hämtat från min ISP. Exchangeservern sitter alltså på insidan av brandväggen och ska fungera som en klient i praktiken. Sen ska ju Outlook 2000 klienterna på kunna hämta mailen från Exchangeservern som vanligt.

 

Går detta? I så fall vart börjar man?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar, det går inte. Exchange i sig klarar inte detta. Däremot finns det tredjepartsprodukter som du kan installera på din Exchangeserver för att få denna funktionalitet. Hur bra de fungerar kan jag dock inte svara på, har aldrig provat själv. Jag minns tyvärr heller inte någon leverantör av en sådan produkt på rak arm.

 

Fast jag förstår ärligt talat inte varför du vill göra detta. Du har ju en egen Exchangeserver, varför vill du att mailen först ska gå till din ISP och sen vidare till din server? Ring bara din ISP och be dem ändra i DNS'en så att mailen skickas direkt till din server. På så vis slipper du krånglet med att hämta mailen från ISP'n och spar dessutom pengar då du inte längre behöver betala för mailtjänsten.

 

Om du ändå av någon anledning vill fortsätta använda din ISP så föreslår jag att du använder en annan produkt än Exchange. Det finns gott om produkter som är byggda för detta ändamål, exempelvis MDaemon eller TFS Gateway.

 

Mvh

 

J.B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej J.B!

 

Tack för svaret.

 

Anledningen till att jag vill göra så här är att jag håller på att lära mig Exchange och vill kunna köra min privata mail genom den. Problemet är ju att jag har Telia ADSL och Telia tillåter ju inga mailservrar längre efter som det är många som används för spam och andra dåligheter.

 

Men jag kan ju alltid labba med de andra funktionerna såvida det inte finns något annat bra sätt att komma runt det hela på...

 

 

Mvh:

Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just att tänka på att Omnigate (som jag personligen endast arbetat med ytterst lite) faktiskt kan installeras på en Exchange server och därmed få den funktionalitet som du efterfrågar. Titta på http://www.advox.se

 

Du kan förresten också göra en ganska "ful" lösning genom att i Outlook installera Exchange klienten till din befintliga profil. Du kan sedan konfigurera Outlook så att tar emot mail som vanligt från Telia, men all mail flyttas sedan automatiskt med hjälp av regler till din Exchange postlåda. Alla utgående mail går sedan också via Exchange servern.

 

I övrigt är väl det bästa tipset jag kan ge dig att byta Internetleverantör. Telias kundfientliga affärside går ju som alla vet ut på att göra sina kunders liv så surt som möjligt, genom att begränsa och förstöra alla möjligheter som Internet kan erbjuda tills man som användare knappt längre ens kan surfa.

 

Mvh

 

J.B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...