Just nu i M3-nätverket
Jump to content

D-LINK 804

jokk^3

Recommended Posts

Hej, hoppas nån kan hjäpla mig med det här, jag håller på att bli galen.

Jag har köpt en D-link 804 router. Har kopplat in båda mina 2 datorer som kör XP-home respektive XP-professional. Så långt allt bra, nätverket fungerar prima och skrivardelningen likaså, internet delningen (jag har TELIA-ADSL) funkar också, men med ett irriterande undantag!

Det går jätte söligt att surfa på den datorn som har XP-pro, vid nerladdning kommer man som mest upp i ca 6 kB/ sek.. och för att komma in på en webadress får man sitta och vänta i 100 år (bokstavligen). På den andra datorn fungerar allt perfekt dock, går hur smidigt som helst att tanka och att surfa.

Båda datorerna har 100 Mbits nätverkskort och fungerande sladdar. Den datorn som går söligt fungerade aldeles utmärkt att surfa på när den var koppplad till adsl modemet så jag tror inte att nätverkskortet är paj. Jag har följt alla guider som man kan tänkas göra på www.dlink.se. Men problemet kvarstår! SNÄLLA HJÄLP :) har någon upplevt samma problem?

Det finns bara 10 olika personer i världen. Dom som förstår binära tal och dom som INTE förstår dom.

Testa att ge datorerna statiska IP-adresser istället för att använda DI-804s inbyggda DHCP-server.

Gå till Kontrollpanelen - Nätverksanslutningar - Egenskaper för Anslutning till lokalt nätverk.

Välj TCP/IP i listan, och klicka på Egenskaper.

Skriv in följande:

IP-adress - 192.168.0.10x (där x är t.ex. 1 för den ena datorn och 2 för den andra)

Nätmask - 255.255.255.0

Gateway - 192.168.0.1

DNS 1 - 10.0.0.1

DNS 2 - 10.0.0.2

Det kan vara DNS-servrarna som krånglar nämligen.

Stäng alla rutor genom att klicka på OK.

Tack, ska testa! En fråga bara? När du skriver DNS 1 & DNS 2, menar du att jag på dator #1 ska ange 10.0.0.1 och den andra på dator #2? Eller ska jag ange 10.0.0.1 på båda och 10.0.0.2 som alternativ på båda?

Det finns bara 10 olika personer i världen. Dom som förstår binära tal och dom som INTE förstår dom.

Helt, sjukt... Jag testade att göra som du sagt. Det fungerade dock inte, men sen läste jag lite i några gamla inlägg här på idg angående slött internet med d-link 804. Där stod det att man skulle testa att köra 10 Mbit/halv duplex istället för 100 Mbit / halv duplex som jag hade... Testade detta och då gick det snabbt att surfa helt plötsligt.

Men nackdelen är väl att mit nätverk måste vara slöare nu eller?

mit nätverk måste vara slöare nu eller?

Mot Internet: Nej, Telias ADSL stryper hastigheten bättre själv.

Internt, ja, dock så kommer du knappast att märka detta såvida du inte ska ha en hög belastning på det (alltså kopiering av större filer m.m.)

/MVH Muad’dib

Poäng för bra inlägg mottages...

”Picking a lock is kind of like picking you nose, if your successful you are going to end up with some kind of reward”

Självfallet förstår jag att det inte kommer gå slöare mot internet? :P Har nog aldrig varit med om att mitt 0,5 mbits internet har smugit sig upp till 10 mbit ;P

Är det nån som har en gissning på varför det fungerar när jag ändratt från 100 Mbit/halvduplex till 10 mbit/halvduplex?

Jag är ingen expert på nätverk , men jag sätter en femma på att det beror på kollisioner och omsändningar !

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

Hej,

Låter mer som ett hårdvaruproblem. 804 är ju en switch så du skall ställa in den för 100mb/FULL DUPLEX. Du kanske har varit och fipplat på inställningarna till drivrutinerna för korten? Hur som, jag har en äldre variant av samma router och det fungerar klockrent, kör 100mb/fd.

Dessutom har du fyra portar. Pröva att flytta den krånglande sladden till en annan port i switchen.

/foo

Du kanske har varit och fipplat på inställningarna till drivrutinerna för korten?

Näpp, här har det inte fipplats. Som sagt fungerade kortet utmärkt innan jag kopplade det till routern.

Pröva att flytta den krånglande sladden till en annan port i switchen.

Det var bland det första jag testade, utan resultat dock..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...