Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öka skärpan


KenthSvensson

Rekommendera Poster

KenthSvensson

För några månader sedan fanns ett inlägg i "PC för Alla" där man ställde frågan om man kan öka skärpan i ett dåligt foto. Man tänkte då på alla filmer som visar en suddig bild som man på något sätt bildbehandlar för att till sist se, t.ex. ett bilnummer. Finns sådana program eller är det bara science fiction? Antar att om det finns, så bygger den på matematiska beräkningar av något slag. Vore kul att höra om någon kan tipsa om eventuella program eller om hur man möjligtvis kan lära sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett ett par program som är ovanligt bra på detta, men det som visas på film är juh helt bisarrt oftast :) ...men man vet juh inte, det kan juh vara så att övervakningskameran som tagit fotot har en upplösning på 20 megapixlar och det är därför de zoomar in i bilden ;)

 

Om en nummerplåt på en bil består av 10 bildpunkter har jag lite svårt att acceptera att det skulle kunna existera (idag eller i framtiden) en algoritm som kläcker siffrorna på plåten....

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett foto med som Weyland säger 10 bildpunkter så har jag med svårt att tro att det går att knäcka. Har man däremot en film med ett stort antal bilder av samma nummerplåt borde det gå.

För då har man ju inte längre 10 bildpunkter.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl förutsätta att kameran eller bilen rör på sig för varför skulle annars bildpunkterna ändras?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...