Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQL-sats


lillen_009

Rekommendera Poster

Jag ska skapa en SQL-sats som hämtar från databasen med två villkor. länken till sidan ser ut enligt följande: sida.asp?cat=kategori&SubCat=underkategori

 

Följande två SQL-satser fungerar för sig, men hur sätter man samman dem så att fungerar tillsammans och gör det jag vill.

 

SQL = "SELECT * FROM links WHERE Cat = '" & replace(Request.QueryString("Cat"),"'","") & "'"

SQL = "SELECT * FROM links WHERE SubCat = '" & replace(Request.QueryString("SubCat"),"'","") & "'"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du då?

 

SQL = "SELECT * FROM links WHERE Cat ='"& _

replace(Request.QueryString("Cat"),"'","") & "'" & _

" or subCat = '" &_

replace(Request.QueryString("SubCat"),"'","") & "'"

 

eller är det and du vill ha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ej. Då hämtar den alla poster oavsett kategori och underkategori. jag vill kombinera de inledande två satserna.Bara sätta ihop dem på något sätt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att kombinera två frågor. T.ex. en union

 

SQL = "SELECT * FROM links WHERE Cat = '" & replace(Request.QueryString("Cat"),"'","") & "'"

 

SQL = sql & " union all SELECT * FROM links WHERE SubCat = '" & replace(Request.QueryString("SubCat"),"'","") & "'"

 

Om det inte är det du vill så kanske du kan ge ett exempel på data som du har i tabellen links och vad du förväntar dig för resultat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tabeller links har jag

ID = #

Cat = kategori

SubCat = underkategori

LinkHref = URL

Description = Förklaring

 

i tabellen har jag olika kategorier och ibland hemder underkategorin lika till två kategorier, varför sida.asp?Subcat=Underkategori inte fungerar. Jag vill bara skriva ut alla länkar som uppfyller båda kraven; Cat och SubCat, vilkas värden hämtas från Querystringen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att om jag använder den första SQL-satsen så hämtar den alla poster. Den sorterar inte ut efter Cat eller SubCat. Poster med Cat=kategori1 och Cat=Kategori2 visas, trots att jag i adressfältet skriver sida.asp?Cat=kategori1.

 

Den hämtar även alla underkategorier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ nått i stil med:

 

SQL = "SELECT * FROM links WHERE Cat = '" & replace(Request.QueryString("Cat"),"'","") & "' AND SubCat = '" & replace(Request.QueryString("SubCat"),"'","") & "'"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...