Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statistik


Amy

Rekommendera Poster

Webtrends är obegripligt! Vi använder verktyget för att logga statistiken på våra webbar men en stor del av resultatet är fullständigt motsägelsefullt! Mörkertalet blir minst sagt stort och till slut sitter man och undrar om man lyckats ta fram något som helst av värde -det innehåller ju trots allt en hel del parametrar...;) Kommentarer/råd och tips, någon?

/Amy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Webbanalys - WebTrends.

 

Till att börja med, vilken version har du köpt och vilken typ av webbplats ska du analysera?

Programmet kräver en del kunskaper för att användas, det är en aning mer avancerat än WordPad...

 

Vilka kunskper har de som ska använda programmet? Förstår de vad de ska filtrera bort för att få begripliga siffror?

 

Att bara köpa programmet hjälper inte om man inte vet hur man ska använda det...

 

/Stefan - moderator för Avreagera dig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amy, det är en fördel om man är lite mer saklig för att kunna få hjälp att förstå hur saker hänger ihop. Jag antar att du köpt webtrends från en återförsäljare, har du bett dem om hjälp? Om de inte kan produkten så bör du kontakta någon som kan sina saker.

 

Dessutom finns det kurser i hur man använder webtrends, Nocom har följande kurser som borde lösa dina mest akuta problem:

 

http://www.nocom.se/tjanster/utbildning/h2002/webtrends.shtml

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt och jag skrev inlägget i affekt -vilket naturligtvis inte var så klokt;) Vi har en återförsäljare och vi har även hjälp med uppsättning av verltyget etc på våra webbservrar. Problemet är att vi har flera webbar och jämför man resultatet på statistiken mellan dessa infinner sig en mängd frågor. Från att ha trott att man snabbt och enkelt skulle kunna avläsa resulaten sitter man med med en mängd (intressanta) data och inser att här krävs en vettig metod att ta sig an materialet. Felet är förstås mitt som inte var beredd på arbetsinsatsen...;) Nu vill jag bara ha tips och råd hur jag ska gå vidare för att använda detta vettigt.

Hemskt ledsen att jag hängde ut ett enskilt företag!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har den senaste versionen för att analysera vårt företags externa webbsiter. Jag inser att programmet kräver en del kunskaper och det är helt riktigt att det är det som vi behöver komma till rätta med i första hand. Vi sätter inte själva upp programmet utan får resultaten att dra våra egna slutsatser av. Här krävs det framför allt tid att sätta sig in i "tänket" -vilket jag naivt nog inte var helt beredd på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
dr Webbanalys

Amy,

 

Vad är det som ser mysko ut? Om det är något du kan

delge här, kanske vi kan hjälpa dig?

// Dr. Webbanalys

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...