Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TFT och FPS!


force2

Rekommendera Poster

Har några funderingar på FPS (FramesPerSecond) och TFT (eller "platta skärmar", alltså "icke-CRT"). Har själv inte någon platt skärm så jag behöver lite hjälp från andra som har kunskap om såna skärmar.

 

På vilket sätt fungerar responstiden för en platt skärm?

Om responstiden är 25ms innebär det då att max-FPS är 1000/25=40?

Men det kan väl inte riktigt stämma - eller?

Om jag spelar ett spel och vet att min övriga hårdvara klarar av att leverera t.ex. 100FPS i det spel som jag gillar att spela på en platt skärm som har responstid på 25ms vad blir då resultatet?

Är det ändå 40 FPS?

Eller kan det vara så att jag inte upplever "grafiklagg" (jag vill inte ha nån diskussion om hur många bilder per sekund som ögat klarar eller inte, det är inte det jag är ute efter) tack vare den övriga hårdvaran men skärmen upplevs "flimrigare" eller nåt liknande.

Eller är det så att de där 40 FPS som skärmen klarar av är för att uppdatera _hela_ skärmen och inte enstaka "pixlar".

 

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Hälsningar

 

/f2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bra 25ms är,

men resultat med en TFT skärm blir att det smetas ut lite, du får inte samma skärpa när bilden rör sig snabbt. Det är olika om man stör sig på det (och beror självklart på skärmen).

Jag stör mig inte på det, men jag har ingen långvarig erfarenhet utav det.

 

FPSen kommer (om du har vertical sync på) antagligen att hamna runt 75 eller 85.

Ingen skillnad mot CRT skärmar alltså.

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-11-20 15:36:02 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer verkligen det att V-sync påverkar om man har en TFT-skärm?

Trodde inte det hade nån betydelse.

 

Just 25ms var bara som ett exempel, det kan ju vara lägre, t.ex. 14ms.

 

/F2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den påverkar (såvitt jag vet) på samma sätt som den påverkar en CRT skärm.

 

kör du skärmen i 85 Hz och har v-sync på så får du max 85 FPS, har du stängt av v-sync så kan du få högre..

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...