Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Upplösning på en tft-skärm

PlayerOne

Recommended Posts

Visst är det så att tft-skärmar har en "fast upplösning"? Tex 15" 1024x768, 17" 1280x1024.

I dag har jag en crt och kör i en högre upplösning än 1024x768 eftersom jag gillar att få plats med så mycket som möjligt på skärmen. Funderar på att köpa en ny bildskärm men tvekar mellan en 17" tft och en 19" crt. Om man endast tar hänsyn till upplösningen, så borde jag välja en crt eftersom man blir ganska låst på en tft?

Någon som har en kommentar kring detta?

En TFT har en fysisk upplösning, dvs dem är byggda med ett visst antal bildpunkter. Men du kan utan vidare köra lägre upplösningar, dock med något sämre bildkvalitet. Högre upplösningar fungerar inte alls.

jo,

TFT skärmar är mer eller mindre låsta,

det går, men kvaliten blir ofta mycket sämre vid andra upplösningar än den rekommenderande. Som är (normalt) 1280*1024 på 17" och 1024*768 på 15".

Jobbigt är att jusst 1280*1024 inte är skalenlig med alla andra upplösningar.

En CRT skärm klarar oftast av mycket högre upplösningar.

Vad ska du ha den till?

För spel m.m. Är det (enligt mig) trevlgiare med en CRT, men TFT skärmarna är inte direkt dåliga..

För kontrosarbete är dock TFT skärmarna riktigt trevliga :)

Tjoff

Jag kommer att använda skärmen ungefär jämnt fördelat till spel, surfa och kontor. Har mest varit inne på en tft-skärm, men tvekar på om upplösningen på en 17" kommer att kännas för låg, dvs saker kommer att ta för stor plats på skrivbordet vid surf och kontor.

Japp, det är jag med på. Ungefär samma bildyta men med skillnaden att på crt-skärmen kan man köra med en högre upplösning än 1280*1024, vilket jag upplever som lite för låg upplösning för den bildytan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...