Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lufta element?


AlexS

Rekommendera Poster

Hej, för tillfället är det så att det är svinkallt i vardagsrummet och elementet är helt dött. Jag har förstått att det är så enkelt så att man bara luftar elementet, men jag vet inte om det är mig det är fel på eller om det är elementet, eftersom det efter två försök fortfarande är dött.

 

Jag har fått lite olika bud på hur själva luftningen ska gå till, där en person säger att man ska skruva upp med nyckeln, höra hur det pyser och sedan stänga igen så fort man ser att det kommer en jämn ström vatten ur öppningen. En annan person säger att man i princip ska tömma ur elementet på större mängder vatten.

 

Eftersom jag är helt grön på området har jag helt godtroget testat bägge två varianterna (jag tömde dock inte ur elementet helt, men tog åtminstone ut typ 2 liter) men inget händer rörande värmen.

 

Ska det låta något ur elementet när man skruvar på det? Det gör det i alla fall inte här.

 

Nåja, jag känner mig otroligt korkad för att jag inte har gjort detta tidigare, men men...

 

Är det någon som har lite bra tips? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna så pyser det... Så fort det börjar fräsa d.v.s. kommer vatten kan du börja skruva åt. Så gjorde fastighetsägaren här på jobbet - å varmt blev det.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känn på inkommande rör om det är varmt.

Är det kallt så följ det bakåt och se vart det börjar bli varmt. Bor du i villa? Kolla utgående från pannan.

 

Det skall räcka med att det pyser ut vatten i en jämn stråle utan luft.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig sak som händer är att termostaten fastnar efter att ha varit avstängd hela sommaren. Prova att vrida den fram och tillbaka ett gäng gånger och hjälper inte det så skruva upp den och försök att lossa den 'metallpigg' som har fastnat.

 

Det är inte säkert att du har just det problemet, men det är _väldigt_ vanligt. Hos mig samt hos mina föräldrar så hände det på ungefär vart 4:e element.

 

==Coleburn==

 

--------------------

”It takes a lot of knowledge to

really mess something up!”

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej vi bor i en lägenhet faktiskt. Jag vet inte riktigt vad som är vårt ansvar och inte, eftersom det är en bostadsrätt... På ett möte tidigare i år, konstaterade föreningen att allt som är typ bakom väggarna i bostaden är på föreningens ansvar och exempelvis blandare och handfat etc är vårat ansvar. Men elementen? Det känns väl ändå inte som vårat ansvar, eller?

 

Jag har kollat rören och bägge två (in- och utgående) är helt kalla. Kanske skulle man ta och slå ett samtal till Riksbyggen då...?

 

[inlägget ändrat 2002-11-20 13:52:28 av AlexS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat rören och bägge två (in- och utgående) är helt kalla. Kanske skulle man ta och slå ett samtal till Riksbyggen då...?

 

Jag hade samma problem när jag bodde i lägenhet en gång. Kom aldrig på vad som var felet, och orkade inte ringa någon heller. Men jag luftade elementet, och tappade det på säkert flera liter vatten, men det blev inte bättre. Båda rören för inkommande och utgående vatten var kalla (det inkommande var inte riktigt lika kallt men nästan).

 

Undrar än idag vad som var fel...

 

 

Glömde det intressantaste i inlägget :-)

När jag luftade elementet så det rann vatten i en strid ström ur det, då blev inkommande rör varmt och elementet blev varmt oxå. Så fort jag slutade luftningen så svalnade det igen. Termostaten satt direkt på inkommande rör så då trodde jag givetvis att om elementet blev varmt när jag lät vattnet strömma ut genom luftningshålet så var det inte i termostaten felet satt (den släppte ju igenom vattnet som den skulle). Jag kan ha helt fel om detta, ingen aning om hur det funkar.

 

 

G

 

[inlägget ändrat 2002-11-20 14:51:32 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som värmeexpert så får man rycka in igen då :)

 

Det är så här:

Det finns en värmecentral bestående av en värmekälla (el,olja eller fjärrvärme) igenom den går det rör med vatten i, vilket värms upp.

 

Det är alltid ett sk slutet system, alltså det innehåller en bestämd mängd vatten.

Rören går sedan i en slinga runt till alla husen/lägenheterna och en ledning tillbaka till värmekällan, där det förresten också sitter en pump som cirkulerar vattnet runt i hela systemet.

Elementen/radiatorern sedan är parallellkopplade på slingan.

 

Vid värmekällan finns det också en reglerutrustning som reglerar framledningstemperaturen efter utetemperaturen, alltså om det blir kallare ute så blir vattnet varmare och tvärsom.

 

Denna värme kostar PENGAR så om hyresvärden/bostadsrättsföreningen vill spara så kan man enkelt snålställa regleringen så att det helt enkelt alltid är kallt.

 

Så om inte hyresgästerna lämnar feedback till reglören så kommer det att förbli kallt.

 

(den släppte ju igenom vattnet som den skulle).

Detta fenomen kan uppstå genom att det slutna systemet har ett högre tryck gentemot lufttrycket, så att om termostaten är stängd och du öppnar luftningsventilen så strömmar det vatten från returledningen, vilket är också varmt fast inte lika mycket.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att ringa värden... det är svinkallt här också, till och med i datorrummet med en bunt datorer och skärmar på dygnet runt som brukar förvandla de flesta lägenheter till exotiska värmeparadis.

 

"Vad kallt ni har det!" från samtliga besökare samt det faktum att man inte kan sitta vid datorn utan tofflor trots tjocka strumpor känns som bevis nog nu... :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorrummet med en bunt datorer och skärmar på dygnet runt som brukar förvandla de flesta lägenheter till exotiska värmeparadis.

 

Då har du bra temp på processorn iaf :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fenomen kan uppstå genom att det slutna systemet har ett högre tryck gentemot lufttrycket, så att om termostaten är stängd och du öppnar luftningsventilen så strömmar det vatten från returledningen, vilket är också varmt fast inte lika mycket.

 

Men vad kan man göra åt det då?

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad kan man göra åt det då?

Det finns många sätt...

ett par är ju att kolla så att fönstren är stängda och täta, kolla att termostaten verkligen är vriden åt öppen, klä på sig, skaffa hopprep eller som Coleburn sa

En vanlig sak som händer är att termostaten fastnar efter att ha varit avstängd hela sommaren. Prova att vrida den fram och tillbaka ett gäng gånger och hjälper inte det så skruva upp den och försök att lossa den 'metallpigg' som har fastnat.

om inte det hjälper, ring och klaga.

För att det ska få riktig effekt, gör en egen liten mätning av temperaturen, en vecka ungefär, läs av tempen någonstans i rummet (inte vid fönstret) och skriv ned den på papper tre fyra gånger per dag.

Sen kollar man med boverkets rekommendationer om man ligger rätt.

Då har man mycket på fötterna :) innan man ringer och påpekar för hyresvärden eller fastighetsservicen.

 

Fungerar inte det så får man mobilisera grannarna...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 10:49:37 av Don Tomas]

[inlägget ändrat 2002-11-21 10:51:07 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du bra temp på processorn iaf

 

You bet I have! Det kommer juh kalluft ur utblåsen på datorerna...

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste också lufta ett element inne i datorrummet för som det är nu så håller jag på att frysa fingrarna av mig. Har funderat på att börja använda fingervantar, men det blir ju svårt att pricka rätt tangenter då...

 

Men skulle någon kunna berätta vilka verktyg man behöver för att lufta? Jag är lite newbie på såna gär fixargrejer så jag får inte ens av plastknoppen på reglaget...

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 15:26:16 av Emma]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle någon kunna berätta vilka verktyg man behöver för att lufta?

Jag skulle satsa på art.nr 30-8054 för 54 kr på http://www.clasohlson.se (använd sök uppe till höger på sidan).

---

Och du.. ta inte av plastknoppen, lufta gör man nog på motsatt sida vanligtvis. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 15:28:25 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle någon kunna berätta vilka verktyg man behöver för att lufta?

Lite olika, men för äldre element krävs det en sk luftningsnyckel, ser ut som en liten vingmutter.

På nyare kan det gå med en mindre skiftnyckel.

 

Själva luftnippeln sitter med 99% säkerhet i övre hörnet på den sida där termostaten INTE sitter.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Okej, jag hittade ett lämpligt verktyg och började skruva i den där ni sa... och det bara sprutade ut vatten ur elementet. Jag gjorde helt fel eller? Kanske har mina element kalkat igen? Vet någon utav er händiga hur man kan fixa det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara vädra en lite skoj historia... Första lägenheten när man flyttat hemifrån och första elementet någonsin jag luftade. Det hade varit kallt som f*n i sovrummet i ett par dagar så mitt i natten (såklart) skulle man ju lufta det. Klok som man är så snurrade jag och snurrade jag och en massa luft kom ut i härlig fart bara det att nippeln också flög iväg av lufttrycket... Så med svart illaluktande vatten sprutande rakt ner i sängen hade jag inget val annat än att släppa fingret och börja leta upp den lilla mojängen... Behöver jag säga att det blev soffan den natten och att jag numera är betydligt mer försiktig..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är väl värd en poäng för det goda skratt jag bjöds på när jag läste ditt inlägg... :-)

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså det ska spruta vatten när det är färdigluftat.

Kanske har mina element kalkat igen?

Nej, det finurliga med att ha ett slutet system, som jag beskrev tidigare, är att det finns en viss mängd vatten i systemet.

Detta medför då att det finns bara en viss mängd syre och kalk.

Syret i vattnet bildar rost, en svart rost därav det svarta vattnet, men sen är syret slut och det rostar inte mera.

Detsamma gäller kalket, inte för att det orsakar rost men det reagerar som det brukar, sen är också det slut.

 

Fast om folk tappar ur en väldans massa vatten i tron om att det blir ju varmare ju, så måste man fylla på mer färskt vatten och då också mer syre och kalk.

Vet någon utav er händiga hur man kan fixa det?

Jag skrev tidigare hur man skall göra. Man kan vara bergsäker på att hyresvärden inte frågar om det är bra temperatur i rummen, man måste klaga...

 

/TN

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 23:13:04 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

FYI kan jag nämna att lösningen var Riksbyggens reparatör som - precis som Coleburn påpekade i ett tidigt inlägg - fixade till piggen som hade fastnat. Han bytte även termostat och nu är det till sist varmt här hemma :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...