Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig vattenkylning


NoiseKiller

Rekommendera Poster

Detta inlägget hade passat exakt lika bra i forumet Avreagera dig! då det är ungefär vad jag/vi gör.

För ett par månader sedan presenterade jag stolt mitt underbara vattenkylningspaket Poseidon ifrån DataCorner.se.

Vad som inte framgick var att man INTE fick använda wasserwetter i detta system, något man vad jag vet gör i alla andra vattenkylningssystem.

Anledningen till min ilska är att varken Datacorner eller ColorCase tar på sig skulden för missen och vill ge någon ersättning. Datacorner ansåg att är man såpass insatt att man använder vattenkylning bör man veta att man inte kan ha wasserwetter i plasttankar.. Är det därför det levereras i en plastflaska?

I vilket fall sprack de båda tankarna ganska omgående. Min klarade sig men läcker, kompisen fick torka kylarvatten från parketten en morgon.

 

Någon som har Sverker Ohlsons (Plus) telenummer?

Resultatet kan beskådas här:

http://jens.bergsbo.com/sprucket/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe - tackar för infon.

Jag lugnar mig tills jag hör någon mer som råkat ut för samma sak. Vi är ju bara 2 hittils. :(

 

Någon med bra förslag på vad man kan ersätta den gamla tanken med? Den bör vara stor nog för att rymma pumpen och heltät dvs inte släppa ut något ljud. Jag har kikat runt efter andra tankar, men ingen är stor nog...

Kanske ska bygga en egen, någon som testat det?

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tror du kommer digga den här sidan hårt:

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_010826_vattenkylning.

php?page=print

Jag misstänkte att tipset skulle komma - inte riktigt fullträff men nästan. Kvällen har vi ägnat åt detta:

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_011203_baytank.php?page=1

Inte för 5"-fack men ny tank i vilket fall.

Jag publicerar väl lite bilder när det är färdigt.. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likt en gynekolog har jag nu penetrerat min halvlåsta dator och lyckats mecka fram bilder på den nya tanken. :)

 

Resultatet var betydligt bättre än budget-tanken från ColorCase!

http://jens.bergsbo.com/sprucket/plexi/DSCN2667.JPG

http://jens.bergsbo.com/sprucket/plexi/DSCN2668.JPG

http://jens.bergsbo.com/sprucket/plexi/DSCN2669.JPG

Återkommer med byggbeskrivning när hängningen släppt.

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - öppnade en fil genom WinMX (enda aktiva programmet), genom mediaspelarens Öppna-dialogruta kopierade jag de aktuella filerna till inetpub:en. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har suttit å funderat på å skaffa vattenkylning ett tag, men det lär inte bli innan jul om det blir av i vilket fall.

 

Men då jag kollat lite på pumpar så har jag i vissa fall sett att de stödjer wasserwetter.

kanske värt att kolla upp om pumpen klarar av wasserwetter.

 

btw. en anledning (för mig) till att skaffa vattenkylning är ljudnivån (vid normala temperaturer), alla säger ju att vattenkylning e tystare. Men hur mycket pumpen låter har jag inte hört ett ord om. Säkerligen svårt att förklara hur mycket något låter, men ungefär? :P

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur mycket pumpen låter har jag inte hört ett ord om. Säkerligen svårt att förklara hur mycket något låter, men ungefär?
Pumpen låter en del - när den står i diskhon och provkörs.

MEN! När du stoppat ner den i din tank, ställt tanken på skummatta och försäkrat att pumpen inte vibrerar mot insidan av tanken - då är det knäpptyst!

Det som nu låter i mitt system är hårddiskar, hårddiskfläkt, radiatorfläk och nätagg.

Ska du skaffa vattenkylning ska du sikta på FET radiator och REJÄL pump. Vattenkylning till hårddiskar och grafikkort (och cpu förståss). DÅ har du chansen att tysta rejält!

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
NoiseKiller
Jag gick igenom och raderade en massa "jag bevakar", och såg att jag fortfarande undrar. =)
Hoho, lustigt att du undrar.

Det är nämligen som så att vattnet hemma i tanken börjar bli brunt och grumligt vilket känns lite otrevligt (kör ju utan tillsatser nu). Måste nog tanka i en skvätt Wetter ändå.. Och när jag ändå har framme (den äckligt illaluktande) flaskan ska jag läsa på den å se vad det står exakt.

 

Återkommer med info ikväll!

---

Hur orkar du radera gamla "jag bevakar"? ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2003-03-04 16:28:06 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är knappt. =)

Men jag försöker göra det ofta, så att det inte blir den där brutala psykiska belastningen bara man tänker på det.

 

*suck*...jag har ju efterlyst en "markera alla"-ruta, så att man kan ta bort alla samtidigt...men Erik, lyssnar inte på mej...;(

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått vidare mot DataCorner.se eller Colorcase? Ett fall i ARN borde ganska lätt bli till din fördel.

 

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Stefan,

Nope - vi gjorde inget annat än att strunta i det. Vad skulle våran förtjänst av det bli? En ny skrot-tank? ;)

 

NULL,

Hittar tyvärr inte flaskan. Måste ha kastat den senast jag spillde (det luktar illa LÄNGE).

 

Tanken blir bara grumligare å grumligare - när jag får tillbaka min digitalkamera ska jag ta ett kort och publisera.. Ingen vacker syn. :/

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle våran förtjänst av det bli?

Pengarna tillbaka... Ni borde kunna få köpet hävt.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Pengarna tillbaka... Ni borde kunna få köpet hävt.
Jo det förståss, men än så länge funkar ju prylarna. De kyler som de ska..

Man kan väl bara inse att än en gång stämmer utrycket det är inte billigt för skoj skull. Detta kittet kostade väl hälften av andra system - och eftersom vi var nybörjare å bara ville testa var det heller inte intressant att häva köpet å kasta ut det dubbla. ;)

 

Men nästa gång - då j-ar.. :)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken blir bara grumligare å grumligare

 

Hmmm... Måste man ha kemiska tillsatser? Skulle det inte funka om du lät en liten algätare simma runt i tanken? Kravmärkt vattenkylning liksom ;)

 

/VMS7

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Skulle det inte funka om du lät en liten algätare simma runt i tanken? Kravmärkt vattenkylning liksom
Troligtvis skulle min flickvän släppa ut denna lilla krabat (tillsammans med allt vatten) och låta min dator möta sitt öde...

 

Men tanken är god! Vad kostar en sån firre? ;)

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz - att det fortfarande är en smula Wasser Wetter i systemet kan väl inte skada algätaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

squarehead

Jag tror att den skulle dö av syrebrist, eller kanske näringsbrist. Sen är det ju inte säkert att algätaren i fråga äter just det där gegget som bildas i vattentanken. Är det verkligen alger, eller bara en nån bakteriehärd som börjar växa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Är det verkligen alger, eller bara en nån bakteriehärd som börjar växa?
Inte den blekaste. Det ser mer brunt ut än grönt.. Väntar som sagt på att få hem kameran så får ni hjälpa mig att avgöra. :)

 

\\NoiseKiller\eForum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar som sagt på att få hem kameran så får ni hjälpa mig att avgöra.

 

Hade inte du en P800 med en fantastisk kamera på? ;)

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Hade inte du en P800 med en fantastisk kamera på?
Hehe - tänkte inte ens tanken. Kvalitén brukar ju inte alltid vara på topp.

MEN - denna gången blev det ganska okej. Färgen är förhoppningsvis överdriven men ni fattar läget om ni jämför länkarna. ;)

FÖRE

http://jens.bergsbo.com/sprucket/plexi/DSCN2667.JPG

EFTER

http://jens.bergsbo.com/filer/p800_tank.jpg

 

\\NoiseKiller\eForum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så trevligt. Utfällningar av nått slag. Ser ut att vara nått organiskt i alla fall.. Lite suddigt för att se ordentligt.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara nått organiskt i alla fall..

Inte säkert. Om det är organiskt så blir det grönt på ytkanterna om det får vara i ljusa miljöer.

Det kan vara någon slags rost/kalk som fälls ut i vattnet.

 

Om man ska ha ett kylvattensystem så bör man inte utsätta det för luft (syre) eller ljus utan att tillsätta diverse motverkande kemikalier.

 

Detta innebär att man INTE skall byta vattnet för då tillsätter man ytterligare syre och sporer från luft/vatten.

 

Det bör helst också vara avjoniserat vatten, typ strykjärnsvatten eller batterivatten.

 

/TN

- kylvatten-expert ?

 

[inlägget ändrat 2003-03-05 20:28:16 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller
Om man ska ha ett kylvattensystem så bör man inte utsätta det för luft (syre) eller ljus utan att tillsätta diverse motverkande kemikalier.

Ljus: Nej

Syre: Ooops

 

Tanken står ju i mitt skåp och utsätts ytterst sällan för ljus - men däremot är ju inte tanken heeelt och hållet lufttät. Faktiskt.. Inte... -skäms-

 

\\NoiseKiller\eForum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men däremot är ju inte tanken heeelt och hållet lufttät.

Ytterligare en aspekt där, om man har ett helt lufttätt system som är proppfyllt med vatten så måste man ha ett expanderande kärl av något slag, som kan ta upp volymökning pga värmen (annars så spricker någonting).

 

Det bästa är nog att ha ett 3/4-fyllt kärl med avjoniserat vatten och sedan på något sätt ta bort luften med tex kvävgas (går att göra med vinflaskor)

 

/TN

- http://www.quoteland.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...