Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny cpu


CJ Björkdahl

Rekommendera Poster

CJ Björkdahl

Idag har jag gjort något "våghalsigt"; Jag har flashat BIOS så att moderkortet stöder Athlon XP. Ogillar flasha BIOS, men allt gick bra. (Det brukar det iofs.) Tänkte byta ut duronproppen till en XP2200+ lagom till jul, eftersom dessa börjar bli löjligt billiga... (XP2100+ säljs idag för 1100) Sen behöver man bara uppgradera GF2MX-kortet till något snabbare (GF4Ti4200 eller Radeon9000Pro) så är burken som ny igen. :)

 

Räcker en Thermatake Volcano2 för att kyla en XP2200? Den är ju godkänd för upp till 1,5 GHz, men på den tiden fanns det ju inte snabbare.. Tänkte "återanvända" den i så fall på den nya cpu:n. (Den funkar utmärkt på den överklockade duronen)

 

Läste ni förresten i dagens GP om hur illa Dell behandlar sina kunder? Det stod om en stackars kvinna som personalköpt/leasat en dell (som inte fungerar) på 36 månader för nästan en tusenlapp per månad.. Hennes son fick ge henne support. Bäst att bygga själv!

 

MVH

pedagogen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker en Thermatake Volcano2 för att kyla en XP2200? Den är ju godkänd för upp till 1,5 GHz, men på den tiden fanns det ju inte snabbare.. Tänkte "återanvända" den i så fall på den nya cpu:n. (Den funkar utmärkt på den överklockade duronen)

 

Hej CeeJay,

 

Jag kör XP2200+ med en Arctic Cooling som klarar upp till +2700. Min arbetstemp ligger mellan 48-56 gr. Vet inte om din Thermatake Volcano skulle räcka till men det låter som om det vore på gränsen.

:-)

 

.Morpheus II

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att kylaren räcker. Från 1,5GHz upp till XP2200+ skiljer det ca 10W vilket blir några procent på totaleffekten..

Kika lite på sida 22 (kap 6) i AMD:s dokumentation så kan du jämföra själv.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/25175.pdf

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2002-11-20 10:59:46 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag sätter nog på en ny kylare när jag ändå håller på. De kostar ju inte så mycket, typ 200:-.. Coolermaster (iofs. lågbudget men ändå hyfsade grejor) kostar 175:-, så det är ju inga större pengar att slänga upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett.se har Sapphire 9000 pro VIVO för 1 313,- (128MB) och 1 146,- (64MB), hyfsat pris och synd att missa, kanske. Datorbutiken.com tar 2 432,- för Sapphire 9000 pro 64MB TV-ut...

Undrar om det är nåt som inte stämmer?

 

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 14:00:25 av K Arne S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något är onekligen skumt på datorbutiken, för de vill ha nästan 5000kr för ett Sapphire 9700 oxå (utan pro - det borde ligga på runt 3000kr).

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 037,- för ett ATI AiW 128 pro 32 MB, på utförsäljning...

Mvk K Arne S

_______________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag läste på ATI:s sida att 128MB-versioner av 9000Pro endast har kompositvideoutgång, medan 64MB endast har s-video-utgång för tv-ut.

 

Kan detta verkligen stämma? Helst köper man ju ett med s-video och 128 MB..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATI 7500 AiW 64MB

Vad skiljer sig ett ATI 7500 All in Wonder med ett "vanligt" 7500 (som mitt)? Tror inte att mitt kostade över 2.000 kr när jag köpte det för.. jättelängesen..?

---

kanske ska radera mitt inlägg - mitt kort har ju inga TV-prylar..

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

[inlägget ändrat 2002-11-21 15:24:49 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All in Wonder är väl med TV-tuner och sånt i...
Jag såg det när jag granskade lite. Stöd för DVD och TV-kort har ju inte mitt...

 

-NoiseKiller, för ljudlösa GHz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...