Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Attachment till mail via mailto

Graystone

Recommended Posts

I en maillänk <A href=mailto:...> etc går det ju att lägga in subject och body etc. Går det även att göra ett automatiskt attachment? Jag har inte lyckats hitta information om det någonstans. Är det någon här som vet om det går? Javascript och ASP-lösningar är också av intresse.

Tack på förhand!

Om du ska ha ett attachment bifogar du en fil åt den som ska skicka och hur vet du att personen i fråga har den filen på datorn?

Filen skapas i web-applikationen (asp) innan den bifogas till mailet.

Applikationen handlar om kursadministration och ett kursintyg som skapas för alla deltagare skall bifogas ett mail, om det nu går att göra så.

Det är inget jag känner till att det går att göra så. Jag har använt en liknande sak en gång och då gjorde jag så att jag skickade ett mail till användaren med CDONTS och i det stod det en länk till en sida vilken i sin tur hämtade data ur en databas.

Har som sagt ingen erfarenhet av att det går att göra på annat sätt.

Du kan inte ens vara säker på att ett mail kommer att skapas med mailto. Än mindre att en ämnesrad läggs till, och det är antagligen helt omöjligt att bifoga filer.

Använd ett formulär med ett file-fält i stället, och låt ett CGI-program eller PHP/ASP ta hand om indata, så kan du vara säker på att nästan alla besökare kan skicka mail.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...