Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredband


gyges

Rekommendera Poster

Har en fråga som bör besvarars med vetskapen att jag är helt ny på linux. Jag har tele2 bredband och skulle vilja använda mig av en linuxserver som har anslutningen på sig..Min fråga är vad jag skall använda för metod på linux för att få den anslutningen att fungera. Tele2 stöder otroligt nog inte linux via sitt anslutningsprog men jag förmodar att det skall gå att anluta ändå. Jag skall köra redhat 8 på servern om det underlättar svaret. Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte helt tydligt vad du har för uppkoppling. Jag har själv erfarenhet av Linux (RedHat) med en tele2 internet kabel anslutning. Det fungerar bra, bara att plugga i kabelen och så var det igång :) mvh: Ove (Lite mer input, så kanske jag kommer på något).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en ADSL anslutning jag har mot tele2. Men deras uppringningdsprog som de använder (WinPoet) stöder inte Limux och jag vill veta innan jag börjar brottas med linux om det finns någon inbyggd funktion i Redhat som man kan använda för att skapa den anslutningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en bekant som använder adsl men där behövs ingen speciellt program för att sköta uppkopplingen. Bara en helt vanlig DHCP client. Är det olika hos olika operatörer eller???

 

/Ove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Det finns en del olika system för dsl. ppoe, ppoa och "sladden i väggen".. etc. ppoe/a är ungefär som en modem anslutning över lan. du behöver inte ens ha nätkortet aktivt för att använda det.

(förutsat att din dsl burk kopplas till nic) www.roaringpenguin.com/pppoe/ är väldigt bra till ppoe

 

[inlägget ändrat 2002-12-14 13:17:44 av kim]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...