Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia lurar på oss ISDN


Klas Karlsson

Rekommendera Poster

Klas Karlsson

Har ni märkt hur mycket reklam det finns om ISDN helt plötsligt?

 

Tekniken har funnits i flera år och först nu börjar priserna dumpas, man får ISDN modem för 1:- om man tecknar abbonemang osv.

 

Telia har ett stort lager med ISDN modem och har gjort ganska stora satsningar med ISDN så dom vill förstås pressa ut pengar.

 

Är inte låga proser bra frågar ni då?

 

Jo men när bredband lurar runt hörnet och Telia själv pressar tillbaka ADSL (Bredbandsteknik,1-4 Mbit beroende på hur dom spärrar tjänsten, till vanligt telejack) tekniken för allt vad de kan, bara för att kunna sälja av ISDN abbonemang på minst 12 månader så...

 

Jag skulle aldrig tecka ett ISDN abbonemang nu, om bara 1-2 månader kommer Telenordia, Framfab med flera komma ut ordentligt med Bredbands teknik, ADSL, ethrnet i hyreshus, kabel modem mm. till hyfsade priser , detta har på en del ställen redan börjat.

 

Det är en helt personlig åsikt, men följande är fakta:

 

1. att Telia har haft ett försök med ADSL i Tyresö våren 1999 som alla inblandade var helnöjda med. Och sedan lade dom ner projektet?!?!

 

2. Telia har satsat på att ISDN skulle bli populärt, och investerat i hårdvara.

 

3. Det finns konkurrerande tekniker som är bättre och billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag på något sätt står bakom Telia men du borde nog lära dig lite mer om Dom andra alternativen!!!

Bredband kan LÅNGT i från alla skaffa! Vi som bor uanför storstäderna eller i villor får tyvärr inte den chansen än!!

Och ADSL, du verkar inte veta vad det innebär! Det är förvisso mycket snabbare än ISDN men det kommer att kost MYCKET mer! dessutom så finns andra nackdelar! Du får Tex. inte ett eget IP nummer. Vet du vad det innebär? hoppas det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jo men det är ju just det som är meningen med ADSL, att även dom som ej bor i storstäder skall kunna få megabit hast.

 

Vad beträffar egen Ip adress så får man inte det med modem eller ISDN heller. Och inte, i de flesta fall, ens om man har bredband från t.ex. framfab får man egen ip. Eftersom ip adresserna på nätet håller på att ta slut (innan ipv6 kommer iallafall) så brukar man placera såväl företagsnät som fastighetsnät bakom en proxyserver.

 

Experiment-tjänsten Flexicom (ADSL) från Telia, kostar 500:-/månad plus .50 kr per MB. Sen får vi se var de lägger sig när den släpps....

 

Men tele 2 och telenordia kommer också med ADSL så konkurrensen sänker förhoppningsvis priserna.

 

Det finns dessutom alternativ, som "kabel TV internet" eller internet via satellit som finns från Tele 2 idag.

 

Så allt jag säger är, tänk er för innan ni tecknar ett ISDN abb. förv ett eller två år framåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mindre problem med alla bredbandsinstallationer är att någon (fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen) måste betala infrastrukturen. Ta t.ex. den föreningen som jag bor i, som drabbades extremt hårt av regeringens borttagande av räntestödet (som i sig var ett avtal som dom enbart ensidgt avbröt utan rätt till kompensation), där ekonomin helt enkelt inte tillåter installation... Jag har ISDN eftersom det är det enda som Telia VILLE ge mig utan några större kostnader.

 

ADSL försöket som finns (det är fortfarande en försöksverksamhet) innebär en hel del begränsningar: man sitter innanför en s.k. firewall dvs. innanför en säker "låda" mot internet. Detta innebär att man t.ex. inte kan streama ljud helt fritt, ingen ICQ osv. eftersom detta är spärrat i firewallen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag sitter på telias flexicom(ADSL) tjänst just nu (på ett Företag i Stockholm) och kan köra ICQ,Realaudio mm mm utan problem.

 

Det enda man märker att det är en testtjänst på är att den kan vara nere ibland när man kommer på morgonen. Men det är bara att koppla upp sig igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cooolt, då har dom kommit en bit på väg, så var inte fallet senast när jag kollade... Kul att se att dom lär sig (ibland...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...