Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Webbserver prestanda?


Toobster

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska bygga ihop en webbserver för ASP/ASP.NET utveckling. Servern kommer att köra flera domäner ungefär som ett litet webhotell.

 

Servern kommer att bli en AMD1800+/512MB DDR/4x80 GB UDMA100 i RAID 1+0.

 

Hur många lågtrafiksajter kommer prestandan att räcka till? 10? 50? 100?

 

Om någon satt upp en Win2000server/IIS för flera domäner så får ni gärna svara!

 

Häls,

 

Toobster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Mega Loser1

16.3 ;-)

 

Allvarligt talat så är det i närmaste omöjligt att tala om. Det beror på prestandan och cpu-behovet hos de applikationer som ska köras (.NET-scripten).

 

En annan faktor är naturligtvis bandbredden in till serven. Vilken internet-förbindelse sitter den på? Är det grafikintensiva sidor?

 

Ytterligare ett problem är ju vilken fördelning på besöken du har, dvs kommer alla att vara jämnt utspridda (internationella sajter) eller kommer alla gå in vid 13.00 av ngn anledning?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statiskt innehåll typ statiska sidor och grafik som finns lagrad i forma av .gif eller .jpg etc påverkas i princip bara av tillgänglig bandbredd. Dvs en gammal 486:a kan i princip sänka en normal internetförbindelse.

 

Det som blir styrande är exekverad kod, speciellt script-kod som körs på servern och eventuella databasaccesser. Sen är det som Marcus säger - det beror på hur usel koden är också.

 

Trist men sant - du kan inte få ett bra svar - det beror på... ;-)

 

Lycka till!

mdl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga att jag inte riktigt håller med på nått av det... är servern bra confad (scripttimeout osv.) så ska ju inte kasst skrivna script sänka en server oavsett hur kasst skrivna dom är. Jag säger inte att det är omöjligt men tror nog att det är svårt om man inte går in för att sänka den. Det är ju ungefär som att säga att man inte kan räkna på hur många sittplatser det finns i en buss. Hittar man folk som väger 2000 kilo så (samt motsvarnde volym) så kanske det bra går in tre. men man får lätt i 2000 spädbarn (om man pressar lite). Men trots detta finns det ju ett antal sittplatser.. typ 30 kanske? Därför tycker jag att man kan dra en uppskattning även i det här fallet.

 

Jag har mailat med folk som sköter riktiga webhotell och dom sa att dom driftar servrar med sämre prestanda till 500 enkla sajter/server.. kan ju tyckas lite väl optimistiskt men jag antar att dom inte har någon andledning att ljuga!

 

Vem vet...

 

[inlägget ändrat 2002-11-19 18:34:58 av Toobster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...